تحلیل روزانه نفت/ 7 فروردین 1401 – خبرگزاری پپنا (پلیمر و بسته‌بندی)

تحلیل روزانه نفت/ 7 فروردین 1401

کاهش نگرانی از بحران بانکی قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت در معاملات ابتدایی روز دوشنبه در شرایطی با افزایش روبرو شد که نگرانی ها نسبت به بحران بخش بانکی تاحدی کاهش یافته است ولی اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره تسلیحات هسته ای موجب تشدید تنش های ژئوپلتیک در اروپا شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۳۳ سنت افزایش به ۷۵.۳۲ دلار رسید و هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز با ۳۹ سنت افزایش ۶۹.۶۵ دلار داد و ستد شده است.

قیمت نفت برنت هفته گذشته ۲.۸ درصد و قیمت نفت سبک آمریکا نیز ۳.۸ درصد افزایش داشته است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی آرامش نسبی سرمایه گذاران و کاهش نگرانی ها از بحران بانکی آمریکا و اروپا تاثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت نفت داشته است.

قیمت نفت در دو هفته قبل از آن با اصلاح و افت ۱۶ درصدی روبرو شده بود.

از سوی دیگر سخنان پوتین درباره استقرار تسلیحات تاکتیکی هسته ای در خاک بلاروس موجب تقویت قیمت نفت و تشدید تنش های سیاسی در اروپا شده است. ناتو از این اظهارات انتقاد کرده و آن را غیرمسئولانه و تحریک آمیز ارزیابی کرده است.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نیز گفته است که مسکو به هدف کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام خود بسیار نزدیک شده و تولید این کشور روزانه به ۹.۵ میلیون بشکه رسیده است.

البته آمارهای رویترز و منابع صنعتی نشان می دهد علی رغم کاهش تولید، صادرات نفت خام روسیه به علت کاهش تولید پالایشگاهی در ماه آوریل همچنان ثابت خواهد ماند.

به نظر می رسد تحریم های اتحادیه اروپا بیشتر بر صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه تاثیر منفی گذاشته است تا صادرات نفت خام.

در فرانسه نیز اعتصاب سراسری موجب شده تا فعالیت پالایشگاه ها مختل شده و تقاضا برای نفت خام و تولید سوخت کاهش یابد.

سرمایه گذاران نیز منتظر آمارهای صنعتی و خدماتی چین هستند. اگر آمارهای جدید اقتصادی چین نشانگر رونق بیشتر این کشور پس از لغو محدودیت های کرونایی باشد این عامل نیز می تواند تاثیر مثبتی بر قیمت نفت داشته باشد.

l

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *