سنگلاخ تامین ارز برای واحدهای تولیدی – خبرگزاری پپنا (پلیمر و بسته‌بندی)

سنگلاخ تامین ارز برای واحدهای تولیدی

هرویک یاریجانیان، مدیریت شرکت خورشید دریای شرق و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در دومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، به موضوع سیاست‌های بانک مرکزی در ارتباط با ثبت‌سفارش کالا پرداخت و با انتقاد از رویه فعلی این نهاد پولی و بانکی کشور، فرآیند صدور فیش تخصیص ارز برای پرونده‌های ثبت‌سفارش را طولانی‌مدت عنوان کرد و گفت: طبق سیاست جدید بانک مرکزی که از ابتدای امسال اجرایی شده است، درخواست تخصیص ارز از طریق سامانه جامع تجارت و تایید الکترونیکی بانک ذی‌نفع صورت می‌گیرد که پس از ارائه درخواست بعد از 30 روز فیش تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی تایید می‌شود و متقاضی می‌تواند نسبت به خرید ارز نیما اقدام کند.

وی با بیان اینکه اعتبار فیش تخصیص ارز تا پیش از این 60 روزه بود ولی از ابتدای امسال به 30 روز تقلیل یافته، افزود: به این ترتیب، خریدار باید در بازه 30 روز، نسبت به خرید ارز نیما اقدام کند در غیر این‌صورت، فیش تخصیص ارز ابطال می‌شود.

یاریجانیان همچنین تصریح کرد که طبق مقررات جدید و اجرای آن از ابتدای امسال، در زمان درخواست برای صدور فیش تخصیص ارز، معادل ریالی 5 درصد از مبلغ کل پروفرمای ثبت‌سفارش از سوی بانک ذی‌نفع در حساب خریدار بلوکه شود و در صورت درخواست تمدید فیش، معادل ریالی 10 درصد از کل پروفرمای ثبت سفارش بلوکه می‌شود. به گفته وی، با توجه به وضعیت نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی و نیاز مبرم به آن، مسدودسازی این میزان از نقدینگی، بخشی از توان واحدهای تولیدی را تحلیل خواهد رفت.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، پیشنهاد کرد که واحدهایی که دارای پروانه بهره‌برداری و جواز هستند، این مبالغ دریافت نشود. وی همچنین یادآور شد که امکان تامین ارز از صرافی‌های بانک‌ها، در بسیاری از موارد برای فعالان اقتصادی و متقاضیان سامانه جامع تجارت، میسر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *