دبیر انجمن مستربچ و کامپاند: ایران پلاست هفدهم پر شور و پر رونق بود – خبرگزاری پپنا (پلیمر و بسته‌بندی)

دبیر انجمن مستربچ و کامپاند: ایران پلاست هفدهم پر شور و پر رونق بود

امیرعلیزاد منیر دبیر انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند در گفت و گو با پپنا به تشریح عملکرد این انجمن در خصوص نمایشگاه ایران پلاست هفدهم پرداخته است. این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

رویکرد ایران پلاست بیش از هر سال دیگری واگذاری سالن ها برای جانمایی به تشکل ها بود. آیا این رویه را مثبت می بینید؟

با سلام خدمت شما و خسته نباشید بابت زحماتی که پیش از برگزاری نمایشگاه و در حین برگزاری می کشید.

تشکیل شورای سیاست گذاری ایران پلاست در دوره های اخیر نمایشگاه ایران پلاست با حضور تشکل های تاثیرگذار زنجیره صنعت پتروشیمی گامی مثبت در واگذاری نمایشگاه به صاحبان خود در صنایع تکمیلی پتروشیمی بوده است. سازمان توسعه تجارت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان متولیان برگزاری این رویداد بزرگ با درک صحیح شرایط صنعت پلیمر و پلاستیک کشور، توانستند با مشارکت تشکل های صنایع میانی و تکمیلی پتروشیمی، رونق را به ایران پلاست بازگردانند.

در دوره هفدهم، با مفاهمه ای که میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجری رویداد و تشکل ها به خوبی شکل گرفت، شاهد برگزاری یکی از بهترین دوره های ایران پلاست در تاریخ این رویداد بوده ایم. باید تاکید کرد، همانگونه که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نقش سیاست گذار به درستی وظیفه و نقش خود را ایفا کرد، مجری نمایشگاه نیز در کنار تشکل ها همه توان خود را به کار گرفت تا شرایط مناسب را برای حضور حداکثری اعضای تشکل ها فراهم آورد.

نتیجه این همکاری و همراهی میان NPC، مجری نمایشگاه و تشکل ها، برگزاری پر شور و پر رونق هفدهمین ایران پلاست حتی در روزهای پر از تعطیلی انتهای شهریور ماه بود.

انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران از این فضا چگونه استفاده کرد؟ چه سالن هایی را در اختیار داشت و آنها را چگونه مدیریت کرد؟ با چه مکانیسمی؟ چه تعداد عضو در چه فضایی جانمایی شدند و نسبت به ادوار گذشته رشد داشت یا کاهش؟

چنان چه مستحضر هستید، در سال های گذشته، با توجه به شرایط کرونا و برگزاری نمایشگاه در سالن های غربی، سالن های خلیج فارس و سالن 41 در اختیار انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران قرار داشت. با توجه به مطالبه اعضای انجمن برای در اختیار گرفتن سالن های غیر طبقاتی و سالن هایی که در یک طبقه امکان ارائه توانمندی های اعضا در کنار یکدیگر مهیا گردد، هیات مدیره انجمن تمام تلاش خود را به کار گرفت تا سالن های این صنعت، از چنین شرایطی بهره مند باشد. در جلسات شورای سیاست گذاری با حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان برگزارکننده، شرکت راهکارتجارت مدیریت کوشا به عنوان مجری و انجمن های تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران، انجمن صنایع پلیمر ایران، انجمن صنفی کارفرمایی ماشین سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری و انجمن ماشین سازان و تجهیزات پلیمری، تصمیم گرفته شد تا با تاکید بر گروه بندی کالایی، سالن های صنایع مختلف مشخص گردد و در نهایت با حضور واحدهای پتروشیمی در سالن 8/9، سالن های 5، 6 و 7 به صنعت میانی زنجیره پلیمر یعنی صنعت مستربچ و کامپاند اختصاص یافت.

با توجه به تجربه مشارکت در جانمایی اعضای انجمن در دوره های پانزدهم و شانزدهم، پیش بینی می کردیم که بیش از 100 شرکت انجمن تقاضای مشارکت در نمایشگاه را داشته باشند. در گام اول، انجمن مستربچ و کامپاند جهت اعلام متراژ درخواستی به اعضای خود فراخوان داد. درخواست مشارکت تعداد 127 تولیدکننده و تامین کننده صنعت مستربچ و کامپاند با درخواست فضایی بالغ بر 10 هزار متر مربع دریافت شد. در حالی که فضای مفید سالن های 5،6 و 7 در حدود نصف این متراژ بود.

هیات مدیره انجمن جهت ایجاد حداکثر شفافیت در جانمایی اعضا، معیارهای دهگانه ای را مشخص نموده و آیین نامه ای را جهت جانمایی اعضا مصوب کرد. بر این اساس جانمایی 101 شرکت در سالن های در اختیار انجمن با همراهی و همکاری مستقیم مجری نمایشگاه، انجام شد.

تاکید می کنم که تعداد 17 شرکت عضو انجمن نیز در سالن های دیگر نمایشگاه بر اساس گروه بندی کالایی جانمایی شدند. در مجموعه 118 شرکت عضو انجمن در هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست مشارکت داشتند که رشد 35 درصدی نسبت به دوره شانزدهم داشته است.

هنوز آمار رسمی از بازدید نمایشگاه منتشر نشده البته اگر به این شکل اماری باشد، ولی مشاهده میدانی خبرنگاران نشان می دهد بازدید خوبی از این دوره بوده و خصوصا ۵ و ۶ و ۷ سالن های پر مراجعه ای بودند. این را نتیجه چه عواملی می دانید؟

به جرات ادعا می کنیم که سالن های 5،6 و 7 در این دوره، شلوغ ترین سالن های نمایشگاه بوده است، چنانچه در روزهای دوم و سوم و چهارم، رفت و آمد بازدیدکنندگان در سالن ها و گفت و گو با مشارکت کنندگان به سختی انجام می شد. این استقبال بی نظیر از سالن های انجمن را در وهله اول معلول تصمیم هیات مدیره انجمن برای انجام تبلیغات محیطی گسترده می دانم. تعداد 6 بنر 12 متری، یک بنر 24 متری و یک بنر 40 متری در مکان های مشخص از ورودی اصلی تا پارکینگ های جنوب غربی، حضور یکپارچه صنعت مستربچ و کامپاند را همراه با اسامی غرفه داران و شماره غرفه آنان به بازدیدکنندگان یادآوری می کرد. ضمن آنکه رادیوی نمایشگاه در فواصل مناسب، بازدیدکنندگان را به بازدید از سالن های انجمن مستربچ و کامپاند دعوت می کرد. در وهله دوم شلوغی سالن های انجمن را به برنامه ریزی دقیق مشارکت کنندگان عضو انجمن با غرفه سازی های بسیار زیبا و چشم نواز و دعوت های گسترده آنان از مشتریان، کارشناسان و متخصصان صنعت پلیمر مربوط می دانم. ضمن اینکه باید از مجری نمایشگاه به واسطه گستردگی بیلبوردهای شهری و دعوت به ایران پلاست نیز تشکر ویزه کرد.

چه اهدافی از حضور در نمایشگاه داشتید و چه قدر و چگونه محقق شدند؟

اصلی ترین هدف انجمن از حضور در نمایشگاه، ارائه توانمندی اعضای انجمن در تولید محصولات فناورانه و نوآورانه و معرفی خدمات انجمن به اهالی صنعت پلیمر کشور بوده است. ارتباط مستقیم با صنایع بالادستی و صنایع تکمیلی، رساندن مستقیم مشکلات و چالش های ریز و درشت صنعت به گوش مدیران دولتی و در نهایت تقویت حضور یکپارچه این صنعت در بازارهای داخلی و منطقه ای از اهداف اصلی انجمن در هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست بوده است.

برنامه های جانبی انجمن در نمایشگاه و دستاوردهای آن چه بود؟

همزمان با برگزاری نمایشگاه، راه حل های برخی چالش های صنعت مستربچ و کامپاند از طریق برگزاری سمینارهایی چند، در استیج سالن 8/9 ارائه شد. از آن جمله می توان به ارائه آقای مهندس زکایی، رییس هیات مدیره انجمن با موضوع مسیر صحیح توسعه صنعت پلیمر، ارائه آقای دکتر ترکمان، رییس هیات مدیره انجمن صنایع پلیمر با موضوع اقتصاد صنعت پلیمر، ارائه سمینار دکتر Enrico Costantini درباره تحلیل روندها و فرصت های بازار پلاستیک آسیا، سمینار دکتر پویا کت باب، با موضوع ویژگی های دوده P-Type و شاخص های مورد نیاز جهت توسعه بازار کامپاندهای مشکی و در نهایت سمینار خانم مهندس مرادی با موضوع چالش های رنگی کردن پلاستیک ها اشاره کرد که همگی این سمینارها مورد استقبال مخاطبان و حاضران در نمایشگاه قرار گرفت. به ویژه آنکه ارتباطات بسیار خوبی میان واحدهای پتروشیمی و سخنرانان برای حل کردن برخی چالش های موجود در صنعت مستربچ و کامپاند، شکل گرفت که با پیگیری ارتباطات ایجاد شده، سعی خواهیم کرد در زمان کوتاه نتایج آن را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

آیا حضور هیات های خارجی مهمان با دعوت تشکل ها بود؟ کلا بازدید خارجی را چه طور دیدید؟

هیات مدیره انجمن از هفته ها پیش از برگزاری ایران پلاست با ارتباط مستقیم با مدیران iHit خانه فناوری و نوآوری ایران، مستقر در سالن 37 نمایشگاه بین المللی تهران، لیست کاملی از مخاطبان صنعت مستربچ و کامپاند تهیه کرد و در اختیار این مجموعه قرار داد. با تایید این لیست توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خانه فناوری و نوآوری نسبت به دعوت از تمامی این شرکت ها و انجمن ها اقدام کرد که نتیجه آن ارتباطات تجاری بسیار خوبی است که اعضای انجمن در فرصت 4 روزه نمایشگاه در ملاقات با این هیات های تجاری به دست آوردند.
هیات های تجاری متعددی از سالن های صنعت مستربچ و کامپاند بازدید کردند که به جرات می توان گفت طی ده سال اخیر در ایران پلاست بی سابقه بوده است.

نقش شورای سیاستگذاری در برگزاری این دوره چند درصد بود و فکر می کنید ادامه پیدا کند؟

بی تردید موفقیت بزرگ هفدهمین ایران پلاست، مدیون همراهی و همکاری ارکانِ شورای سیاست گذاری نمایشگاه بوده است. و این مدل همکاری، به الگویی برای برگزاری رویدادهای مشابه بدل خواهد شد. امیدوار هستیم با تثبیت و رسمیت یافتن قانونی شورای سیاست گذاری، نفش این شورا در ایران پلاست هجدهم پر رنگ تر باشد. همراهی صنایع بالادستی، صنایع میانی و صنایع تکمیلی در زنجیره یک صنعت برای برگزاری رویدادهایی در این ابعاد، دست آوردهای ملموس و بزرگی به دنبال دارد که نمونه ای از آن را در هفدهمین ایران پلاست شاهد بودیم.

و در آخر؟

ذکر چند نکته را ضروری می دانم. مطابق آنچه در تمامی نمایشگاه های بزرگ دنیا مشاهده می شود، نمایشگاه های پلاستیک به طور عمده شاهد حضور دو حلقه اصلی زنجیره صنعت پلیمر می باشد: مواد اولیه و ماشین آلات.  انتظار داریم با توجه به اینکه صنایع تکمیلی هر یک نمایشگاه های تخصصی خود را در طول سال در اختیار دارند، سهم صنایع تکمیلی در ایران پلاست کم شده و فضا برای حضور پر شورتر بخش مواد اولیه و ماشین آلات در ایران پلاست که تنها جلوه حضور آنان و عرضه توانمندی های آنان است، بزرگ تر و مهیاتر گردد. نمایشگاه های بسته بندی، نساجی، قطعات خودرو، آب و فاضلاب، ساختمان، درو پنجره، برق و…. از جمله نمایشگاه هایی هستند که صنایع تکمیلی در آن حضور دارند و اشتیاق آنان برای حضور در ایران پلاست به بخش مواد اولیه و ماشین آلات لطمه وارد می سازد.

رسانه های صنعت پلیمر، از ارکان ایجاد رونق در رویدادهایی از این دست به شمار می روند و باید زیر ساخت مناسب جهت حضور پر قدرت و گسترده آنان فراهم گردد. پیشنهاد می شود که در شورای سیاست گذاری ایران پلاست از حضور رسانه های فعال حوزه پلیمر به نحو شایسته بهره برداری گردد.

شرکت راهکار تجارت مدیریت کوشا و شخص آقای ابراهیم زاده مدیر این شرکت را یکی از مدیران موفق و پر توان صنعت نمایشگاهی کشور ارزیابی می کنم و امیدواریم همچنان با حضور این شرکت به عنوان مجری نمایشگاه، شاهد رونق بیش از پیش صنعت پلیمر و همینطور ایران پلاست باشیم.

در پایان از تفاهم و مشارکت بسیار عالی تشکل های حاضر در شورای سیاست گذاری ایران پلاست به عنوان برگ برنده نمایشگاه یاد می کنم که توانستند با وجود داشتن تضاد منافع بنیادین، سطح جدیدی از همراهی و مشارکت جمعی را تعریف نمایند.

از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آقای شاهمیرزایی، آقای آخوندی و آقای دوستی که با سیاست گذاری صحیح توانستند رویدادی تا این میزان موفق را مدیریت نمایند، به طور ویژه قدردانی کرده و امیدوار هستم با برگزاری سریع تر جلسات شورای سیاست گذاری هجدهمین ایران پلاست، کاستی ها و کمبودهای اندک موجود نیز در فرصت یکساله مرتفع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *