تحلیل بازار جهانی نفت: 25 آذر1402 – خبرگزاری پپنا (پلیمر و بسته‌بندی)

تحلیل بازار جهانی نفت: 25 آذر1402

نفت اولین رشد هفتگی بعد از دو ماه

▪️ بهای نفت در روز جمعه کاهش یافت، اما به اولین افزایش هفتگی خود در دو ماه گذشته رسید زیرا انتظارات کاهش نرخ بهره آمریکا در سال آینده باعث افزایش خوش بینی به تقویت شرایط اقتصادی و تقاضای نفت خام شد.
▪️معاملات آتی نفت خام آمریکا با 0.2 درصد کاهش به 71.43 دلار در هر بشکه رسید و قرارداد برنت با 0.2 درصد افزایش به 76.75 دلار در هر بشکه رسید.
⬜️ خوش بینی کاهش نرخ بهره آمریکا چشم انداز تقاضای انرژی را افزایش می دهد
سیگنال‌های ارسالی از سوی فدرال‌رزرو یکی از حمایت‌های کلیدی برای بازارهای کالایی از جمله انرژی در این هفته بوده است، زیرا بانک مرکزی سیگنال کاهش بیش از حد انتظار نرخ بهره را در سال 2024 اعلام کرد. جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، تلاش کرد تا احتمال کاهش زودتر نرخ‌ بهره را کتمان کند.
▪️با این حال، انتظار می‌رود پتانسیل کاهش عمیق‌تر نرخ، اقتصاد را در برابر کندی احتمالی مهار کند و تقاضا برای نفت خام را در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت خام در جهان، دست نخورده نگه دارد، این درحالی است که رکورد تولید ایالات متحده نگرانی‌های مازاد عرضه را برانگیخته و بر سمت تقاضا تاثیر گذاشته است.
▪️شان اوهارا، رئیس ETFs Pacer در مصاحبه ای با یاسین ابراهیم در Investing.com روز جمعه گفت: “ما در واقع نفت بیشتری در ایالات متحده تولید می کنیم در نتیجه قیمت های انرژی در نقطه ی فعلی هستند.”
▪️اوهارا گفت در حالی که عرضه مازاد یا رکود شدید اقتصادی می تواند بر قیمت نفت فشار بیاورد، هنوز نیاز به پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت در کوشینگ، اوکلاهاما وجود دارد که در “پایین ترین ظرفیت ” قرار دارند.
▪️مشکلات اقتصادی چین همچنان نگران کننده است
چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام، همچنان با بهبود اقتصادی پرتنش مواجه است زیرا داده‌ها نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری با سرعت کمتر از حد انتظار افزایش یافته است
▪️کشمکش‌های جاری نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که پکن باید محرک‌های بیشتری را برای حفظ روند بهبود اقتصادی خود به کار گیرد.

▪️لوئیز دیکسون، تحلیلگر ریستاد انرژی در مصاحبه اخیر با بلومبرگ گفت: برای سال 2024، تقاضای نفت در چین “بزرگترین ابهام” است و رشد تقاضای نفت چین برای سال آینده را حدود 600 هزار بشکه در روز برآورد کرد. دیکسون افزود، اما بخش عمده ای از آن به «چگونگی عملکرد اقتصاد» بستگی دارد.
▪️آژانس بین المللی انرژی پیش بینی تقاضای نفت در سال 2024 را افزایش داد
آژانس بین‌المللی انرژی در اوایل این هفته با افزایش اندکی پیش‌بینی تقاضای نفت خود در سال 2024 به بازار کمک کرد. اما پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای تقاضا همچنان بسیار کمتر از پیشنهاد سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، گروهی موسوم به اوپک پلاس بود.
کاهش قابل توجه تولید از سوی اپک، وزنه کلیدی نفت در هفته‌های اخیر بود و قیمت‌ها را به پایین‌ترین سطح پنج ماهه رساند. حتی با وجود چشم انداز مثبت تقاضا برای سال 2024، انتظار می رود بازارهای نفت خام همچنان عرضه خوبی داشته باشند.
▪️این عرضه نیز تا حدی به دلیل تولید قوی ایالات متحده بود، داده های اخیر نشان می دهد که کل تولید ایالات متحده نزدیک به بالاترین رکورد در هفته گذشته باقی مانده است. ذخایر ایالات متحده شاهد کاهش بیش از حد انتظار بود، اگرچه تقاضای سوخت در این کشور ضعیف بود و ذخایر بنزین با رشد ملایمی روبرو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *