خبرگزاری پپنا –
در پی رأی اخیر پارلمان اروپا درباره «مقررات خودروهای فرسوده (ELVR)»، انجمن Plastics Europe از تعیین اهداف بلندپروازانه برای بازیافت پلاستیک در صنعت خودروسازی حمایت کرده و خواستار استفاده از ۲۵ درصد پلاستیک بازیافتی در تولید خودروهای جدید شده است.
ویژگی جانسنز، مدیرکل این انجمن، با استقبال از پیشنهاد پارلمان برای هدفگذاری ۲۰ درصدی، تأکید کرد:
«ما بر این باوریم که پیشنهاد کمیسیون اروپا مبنی بر هدف ۲۵ درصد نهتنها دستیافتنیست، بلکه برای ایجاد بازار پویای پلاستیک چرخشی، کاملاً حیاتی است.»
او همچنین با اشاره به حذف پلاستیکهای زیستپایه از اهداف بازیافت، آن را یک «فرصت از دست رفته» دانست و گفت:
«برای رسیدن به این اهداف، باید سیاستگذاریهای شفاف و مشوقهایی هوشمند بهکار گرفته شوند تا سرمایهگذاری در حوزه پلاستیک چرخشی و پایدار جذابتر شود. ضمن آنکه باید میدان رقابت برای صنعت اروپا در سطح جهانی هموار گردد.»
جانسنز پیشنهاد داد سهم پلاستیکهای زیستپایه و پلاستیکهای حاصل از جذب کربن، حداکثر ۵ درصد از کل هدف بازیافت باشد.
«در حال حاضر، پلاستیکهای زیستپایه تنها ۱ درصد از مواد مورد استفاده در صنایع تبدیلی را شامل میشوند که دلیل آن، هزینه بالا و نبود حمایتهای سیاسی است.»
در پایان، او از قانونگذاران اروپایی خواست با بهرهگیری از این فرصت تاریخی، قوانینی کارآمد برای جذب سرمایهگذاریها و حفظ جایگاه اروپا در زمینه مواد پایدار و صنعت حملونقل آیندهنگر تدوین کنند، مدیرکل این انجمن، با استقبال از پیشنهاد پارلمان برای هدفگذاری ۲۰ درصدی، تأکید کرد:
«ما بر این باوریم که پیشنهاد کمیسیون اروپا مبنی بر هدف ۲۵ درصد نهتنها دستیافتنیست، بلکه برای ایجاد بازار پویای پلاستیک چرخشی، کاملاً حیاتی است.»
او همچنین با اشاره به حذف پلاستیکهای زیستپایه از اهداف بازیافت، آن را یک «فرصت از دست رفته» دانست و گفت:
«برای رسیدن به این اهداف، باید سیاستگذاریهای شفاف و مشوقهایی هوشمند بهکار گرفته شوند تا سرمایهگذاری در حوزه پلاستیک چرخشی و پایدار جذابتر شود. ضمن آنکه باید میدان رقابت برای صنعت اروپا در سطح جهانی هموار گردد.»
جانسنز پیشنهاد داد سهم پلاستیکهای زیستپایه و پلاستیکهای حاصل از جذب کربن، حداکثر ۵ درصد از کل هدف بازیافت باشد.
«در حال حاضر، پلاستیکهای زیستپایه تنها ۱ درصد از مواد مورد استفاده در صنایع تبدیلی را شامل میشوند که دلیل آن، هزینه بالا و نبود حمایتهای سیاسی است.»
در پایان، او از قانونگذاران اروپایی خواست با بهرهگیری از این فرصت تاریخی، قوانینی کارآمد برای جذب سرمایهگذاریها و حفظ جایگاه اروپا در زمینه مواد پایدار و صنعت حملونقل آیندهنگر تدوین کنند