تمام چالش‌های k برای باقی ماندن به عنوان مرکز جهانی پلاستیک و لاستیک – خبرگزاری پپنا – پلیمر (پلاستیک) و بسته‌بندی

تمام چالش‌های k برای باقی ماندن به عنوان مرکز جهانی پلاستیک و لاستیک

در آستانه برگزاری نمایشگاه K 2025، مصاحبه‌ای با اولریش رایفنهاوزر، رئیس کمیته نمایشگاه K، و تورستن کولمان، مدیرکل انجمن سازندگان ماشین‌آلات پلاستیک و لاستیک آلمان انجام شده است.

نمایشگاه K 2025: قدرت پلاستیک‌ها – سبز، هوشمند، مسئولیت‌پذیر

نمایشگاه K 2025 از ۸ تا ۱۵ اکتبر در دوسلدورف برگزار می‌شود. این رویداد جهانی مهمترین نمایشگاه صنایع پلاستیک و لاستیک محسوب می‌شود که همیشه به عنوان معیاری برای سنجش روندهای فعلی و آینده این صنعت عمل کرده است.

واکنش صنعت به چالش‌های اقتصادی جهانی

رایفنهاوزر:
“پر بودن ظرفیت نمایشگاه نشان می‌دهد که وضعیت این صنعت همچنان مثبت است. صنعت پلاستیک در گذشته محصولات و راه‌حل‌های ارزشمندی ارائه کرده و این روند ادامه خواهد داشت. پلاستیک ماده‌ای نسبتاً جوان با پتانسیل عظیم است. بله، ما در دوران سخت اقتصادی به سر می‌بریم، اما این دوران گذرا است. نیاز به ارائه راه‌حل‌های پلاستیکی که در نمایشگاه K عرضه می‌شوند، تغییر نکرده است.”

کولمان:
“ما در دوره‌ای از عدم قطعیت به سر می‌بریم، اما نمایشگاه K یکی از رویدادهای کلیدی است. همه می‌دانند که این نمایشگاه چه زمانی برگزار می‌شود و جامعه صنعت پلاستیک برای دریافت راهنمایی‌های لازم در این دوران دشوار به آن مراجعه می‌کنند. این موضوع در شعار نمایشگاه K 2025 منعکس شده است: “قدرت پلاستیک‌ها – سبز، هوشمند، مسئولیت‌پذیر”.”

پایه‌های این اطمینان چیست؟

کولمان:
“ما معتقدیم پلاستیک به عنوان یک ماده، راه‌حلی برای چالش‌های بزرگ تمدن ما مانند تغییرات آب‌وهوایی ارائه می‌دهد. در واقع، انتشار CO₂ در حال کاهش است زیرا وسایل نقلیه با استفاده بیشتر از پلاستیک سبک‌تر شده و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. در بخش ساختمان نیز ردپای کربن به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است، thanks to better insulation provided by plastics. استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی نیز با کاهش ضایعات غذایی به کاهش ردپای کربن کمک می‌کند. اینها همه مشارکت‌های اساسی صنعت پلاستیک هستند.”

رایفنهاوزر:
“مشکل تغییرات آب‌وهوایی در جهان یک واقعیت است، اما این نیز درست است که پلاستیک از نظر محیط زیستی کارآمدترین ماده است. تولید آن به مراتب CO₂ کمتری نسبت به سایر مواد مصرف می‌کند. این مزیت آب‌وهوایی اگر مثلاً ردپای کربن روی بسته‌بندی‌ها درج شود، به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین، این ادعا که پلاستیک ماده‌ای پایدار است، گزافه‌گویی نیست.”

اقتصاد چرخشی: در چه مرحله‌ای قرار داریم؟

رایفنهاوزر:
“ما نسبت به سه سال پیش پیشرفت کرده‌ایم. مهندسی ماشین‌آلات به سطحی به طرز شگفت‌آوری بالا رسیده است. راه‌حل‌های فنی برای بازیافت عمدتاً در دسترس هستند. با این حال، می‌توانستیم سه برابر جلوتر از وضعیت فعلی باشیم. چرا این اتفاق نیفتاده؟ چون بازیافت از نظر فنی پیچیده و در نتیجه گران‌تر از تولید پلاستیک بکر است. هیچ کس مایل به پرداخت هزینه‌های بیشتر نیست. مصرف‌کنندگان به شدت به قیمت‌ها حساس هستند و برندها تحت فشار رقابتی شدیدی قرار دارند.”

کولمان:
“اما نور امیدی در افق دیده می‌شود. کلید کاهش هزینه‌ها، گسترش بیشتر دیجیتالی شدن است: هم در ماشین‌آلات برای کنترل بهتر فرآیندها و مدیریت مواد بازیافتی پیچیده، و هم در جریان مواد. اینجاست که گذرنامه دیجیتال محصول وارد عمل می‌شود که محصول را در طول کل چرخه عمر ردیابی می‌کند. ماشین‌آلات و محصولات دو اهرم برای کاهش هزینه‌ها هستند. هنوز زمان نیاز است، اما در مسیر درستی قرار داریم.”

وضعیت دیجیتالی شدن و هوش مصنوعی در صنعت

کولمان:
“تقریباً همه شرکت‌های فعال در زمینه ماشین‌آلات پلاستیک روی دیجیتالی شدن تمرکز کرده‌اند. اخیراً هوش مصنوعی نیز جای خود را در صنعت باز کرده است. شرکت‌ها در فرآیند دیجیتالی شدن عملیات خود داده‌های زیادی جمع‌آوری می‌کنند که می‌توانند با الگوریتم‌های هوشمند بهتر پردازش شوند. سه سال پیش هیچ کس درباره هوش مصنوعی صحبت نمی‌کرد، اما امروز همه جا صحبت از آن است و نمونه‌های عملی آن در حال ظهور هستند.”

رایفنهاوزر:
“اتوماسیون در تولید ماشین‌آلات پلاستیک بیش از ۴۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا تقریباً همه در حال برداشتن گام بعدی و تمرکز بر دیجیتالی شدن هستند. این به معنای ثبت داده‌های بیشتر و پردازش اطلاعات با پردازنده‌های سریع‌تر است که منجر به بهبود فرآیندها می‌شود. گام بعدی پردازش هوشمند اطلاعات است که ما را به سمت هوش مصنوعی سوق می‌دهد. این فناوری ارزش افزوده عظیمی در طراحی، تولید و خدمات ایجاد می‌کند.”

VDMA چگونه این موضوعات را در نمایشگاه K ارائه می‌دهد؟

کولمان:

“در نمایشگاه، شعار “قدرت پلاستیک‌ها – سبز، هوشمند، مسئولیت‌پذیر” را که با اعضا و شرکای خود توسعه داده‌ایم، زنده خواهیم کرد. در فضای خارج از نمایشگاه، شرکت‌ها راه‌حل‌های عملی و وضعیت فعلی صنعت در بازیافت، پردازش پلاستیک و دیجیتالی شدن را نمایش خواهند داد. در VDMA Dome نیز مروری بر این کاربردها و راه‌حل‌های دیجیتال ارائه خواهیم داد و درباره استعدادهای جوان نیز بحث خواهیم کرد.”

رایفنهاوزر:
“این نمایشگاه با راه‌حل‌های نوآورانه و توسعه‌های ویژه‌ای که در غرفه‌های شرکت‌ها ارائه می‌شود تکمیل خواهد شد. بنابراین بازدیدکنندگان هم قدرت کلی پلاستیک را در فضای VDMA و هم مهارت‌های فنی را در غرفه‌ها تجربه خواهند کرد. در تولید ماشین‌آلات پلاستیک، چرخه‌های توسعه در شرکت‌ها با چرخه سه‌ساله نمایشگاه K هماهنگ است، به همین دلیل عرضه‌کنندگان مشتاقانه محصولات خود را ارائه می‌دهند و بازدیدکنندگان علاقه‌مند به مشارکت در این رویداد هستند.”

نقش کارکنان در آینده مهندسی پلاستیک

کولمان:
“کارکنان ما یکی از مهمترین منابع ما هستند – به ویژه با توجه به روندهای جمع‌شناسی که نشان می‌دهد یافتن جوانان با شرایط مناسب دشوار است. از یک سو باید مهندسی مکانیک را جذاب‌تر کنیم، به ویژه برای زنان. از سوی دیگر باید دیجیتالی شدن، از جمله هوش مصنوعی، را پیش ببریم. این امر فرآیندها را ساده‌تر می‌کند و در نهایت به ما امکان می‌دهد با نیروی کار کمتر اما ماهرتر، کارها را مدیریت کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبرگزاری پپنا (صنایع پلیمر و بسته بندی)
Send via WhatsApp