تاریخچه اختراع پلاستیک حباب دار – خبرگزاری پپنا (پلیمر و بسته‌بندی)

تاریخچه اختراع پلاستیک حباب دار

پلاستیک محافظ حبابدار بسته‌بندی اساساً از دو لایه فیلم پلاستیکی تشکیل شده است که به هم چسبیده‌اند تا حباب‌ها یا جیب‌های پر از هوا را تشکیل دهند

خبرگزاری پلیمر و بسته بندی – پپنا (www.ppna.ir):

فرایند اختراع و استفاده از پلاستیک محافظ حبابدار
پلاستیک محافظ حبابدار بسته‌بندی اساساً از دو لایه فیلم پلاستیکی تشکیل شده است که به هم چسبیده‌اند تا حباب‌ها یا جیب‌های پر از هوا را تشکیل دهند

پلاستیک محافظ حبابدار، اگرچه صدای مکرری به هنگام ترکیدن حباب‌ها ایجاد کرده و پس از مدتی اطرافیان خود را آزار می‌دهد، اختراع تصادفی آلفرد فیلدینگ آمریکایی و مارک چاوان سوئدی بوده و یکی از مهم‌ترین لوازم کمکی ما در حمل و نقل سالم اشیا شکننده است که خریداری می‌کنیم. لذت بخش‌ترین قسمت کار این است که با ترکاندن حباب‌های پلاستیک، استرسی که پس از تکمیل موفقیت‌آمیز فرآیند حمل و نقل دچار آن می‌شویم، کاهش یابد.

در واقع، پارچه‌ای که آلفرد فیلدینگ و مارک چاوان می‌خواستند در سرمایه‌گذاری خود، که به عنوان یک پروژه آتلیه شروع شد، پیدا کنند، یک کاغذ دیواری ضد آب بود که باید به پرده حمام بچسبد. فیلدینگ و چاوان نتیجه تلاش خود را گرفتند، اما در اولین تلاش، ورود حباب‌های هوا بین پرده پارچه و پوشش پلاستیکی باعث شد که پرده طرحی غیرعادی به خود بگیرد. مخترعانی که در سال 1957 آرزوی ثروتمند شدن با کار خود را داشتند، دریافتند که این محصول جدید به اندازه کافی جلب توجه نکرده است، حتی اگر تمیز کردن آن آسان‌تر باشد، زیرا افرادی که آن را برای اولین بار امتحان کردند، گفتند که هنگام حمام کردن احساس می‌کنند در یک اتاق پر از حباب هوا زندانی هستند. دومین منطقه آزمایش برای محصول جدید، گلخانه‌های سبزیجات و میوه تعیین شد. هدف جلوگیری از اتلاف گرما در گلخانه بود، اما زمانی که کاربران نتوانستند به این ایده عادت کنند، این طرح متوقف شد.

پس از شکست فعالیت‌های بازاریابی، فیلدینگ وچاوان تسلیم نشده و سعی کردند کاربردهای جدیدی برای پوشش حباب‌دار پیدا کنند. آنها به زودی متوجه شدند که این ایده خوبی است که هنگام نقل مکان به خانه یا محل کار، اقلام شکستنی را در اختراع جدید خود یعنی پلاستیک محافظ حبابدار بپیچند. دیگر سرنوشت پلاستیک محافظ حبابدار بسته‌بندی مشخص شده بود، اما آنها به یک شریک خوب برای ارتقاء نیاز داشتند. در آن دوره آی‌بی‌ام، رهبر بازار کامپیوتر، مشکلات عمده‌ای در حمل و نقل رایانه‌های بزرگ داشت. کامپیوترهای حساس باید در برابر خطر ضربه و شکستگی در حین حمل و نقل محافظت می‌شدند. اختراع تصادفی آلفرد فیلدینگ و مارک چاوان برای این کار عالی بود. این دو مخترع با آی‌بی‌ام همکاری کردند و پلاستیک محافظ حبابدار بسته‌بندی به همراه جدیدترین رایانه‌ها به چهارگوشه جهان رسید. و مشکل تبلیغات و بازاریابی خود به خود حل شد.

پلاستیک محافظ حبابدار بسته‌بندی اساساً از دو لایه فیلم پلاستیکی تشکیل شده است که به هم چسبیده‌اند تا حباب‌ها یا جیب‌های پر از هوا را تشکیل دهند. این حباب‌ها به ماده خاصیت بالشتکی بخشیده و محافظت عالی در برابر ضربه ایجاد می‌کنند. حباب‌ها معمولا دایره‌ای یا کشیده هستند و بسته به نیازهای خاص، اندازه آنها متفاوت است. حوزه استفاده از پلاستیک محافظ حبابدار که پس از فرآیند تولید پدیدار شده و دارای مراحل مختلفی از جمله تهیه مواد اولیه، تشکیل حباب، برش و بسته‌بندی است، روز به روز متنوع می‌شود. یکی از جالب‌ترین نمونه‌ها این است که تیم‌های پزشکی در کشورهای بسیار سرد زمستانی مانند نروژ و سوئد برای جلوگیری از هیپوترمی در حین انتقال بیمار از پلاستیک محافظ حبابدار استفاده می‌کنند.

این اختراع تصادفی که زندگی ما را آسان می‌کند، فرهنگ خاص خود را نیز ایجاد کرده است. در حالی که در سال 1992 روانشناسی به نام کاتلین دیلون به طور علمی تشخیص داد که ترکیدن پلاستیک‌های حبابدار باعث آرامش و نشاط بیشتر بیماران می‌شود، در سال 2015، 2681 نفر در ایالت کلرادو آمریکا با ترکاندن همزمان حباب‌ها وارد کتاب رکوردهای گینس شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *