کتاب پوشش های سبز (شیمی و فناوری) منتشر شد – خبرگزاری پپنا (پلیمر و بسته‌بندی)

کتاب پوشش های سبز (شیمی و فناوری) منتشر شد

خبرگزاری پلیمر و بسته بندی – پپنا (www.ppna.ir):

کتاب “پوشش های سبز (شیمی و فناوری)” توسط انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، منتشر شد.

نویسندگان این اثر دکتر پونه کاردر و دکتر رضا امینی در پیشگفتار این اثر ذکر کرده اند که :پاسبانی از مانداک (میراث) محیط زیست که پیشکش خداوند به انسان هاست، یک بایستگی گرانبهاست که همگان باید در این راستا بکوشند. چرا که این گنجینه‌ی ارزشمند، زیستگاه همه‌ی مردم جهان است و چنان‌چه آسیبی به آن وارد شود، بازتابش را همه‌ی آدمیان احساس خواهند کرد.
بر پایه‌ی پژوهش‌های انجام‌شده در دهه‌ی هفتاد یکی از سرچشمه‌های آلوده‌کننده‌ی محیط زیست، حلال‌های آلی مورد استفاده در صنایع شیمیایی به‌ویژه صنایع رنگ‌سازی و رزین‌سازی و صنایع وابسته به آن‌ها بوده است.
کتاب پیشِ‌رو دانستنی‌ ها و آموخته‌ های به‌روزِ پژوهشی و علمی نویسندگان این کتاب و پژوهشگران و نویسندگان دیگر کشورهاست که برای شناساندن و بررسی شیمی و فناوری پوشش‌های سبز که همان پوشش‌های دوست‌دار محیط زیست‌اَند در هشت فصل با زبان رسا و شکرین فارسی نگاشته شده است.
در فصل اول این کتاب، پیش‌درآمدی بر پوشش‌های سبز آمده است و پوشش‌های آب‌پایه، پُرجامد، پودری و تابش‌پز شناسانده شده‌اند. در فصل دوم کتاب، پوشش‌های آب‌پایه موشکافانه‌وار واکاوی شده‌اند و گونه‌های جوراجورِ ساز و کارهای خشک شدن رنگ‌ها و پوشش‌های آب پایه شناسانده و جستار شده‌اند.
فناوری، پیشینه، بازار، تولید و روش‌های اعمال پوشش‌های پودری، درون‌مایه‌ی بنیادین فصل سوم این کتاب است. دشواری‌های زیستگاهی و ایمنی، شیمی پوشش‌های پودری، پودرهای پخت‌شونده با پرتوی فرابنفش و توسعه‌ی پژوهش در زمینه‌ی پوشش‌های پودری از دیگر سرفصل‌های فصل سوم این کتاب است. فصل چهارم کتاب با پوشش‌های پُرجامد سر و کار دارد و در این فصل به شناساندن این پوشش‌ها، بازار، شیمی و فناوری پوشش‌های پُرجامد پرداخته شده است.
در فصل پنجم این کتاب، پوشش‌های تابش‌پز، پوشش‌های پخت‌شونده با پرتوی فرابنفش و پوشش‌های پخت‌شونده با پرتوهای الکترونی شناسانده و با ریزبینی و تیزبینی بازشکافی شده‌اند.
فصل ششم کتاب، ویژه‌ی پوشش‌های زیست‌سازگار بر پایه‌ی روغن‌های گیاهی است. در این فصل روغن‌های گیاهی در پوشش‌ها به عنوان بازدارنده‌های خوردگی و پوشش‌های پلیمری شناسانده شده‌اند و با بررسی ویژگی‌های برخی از پلیمرهای مشتق‌ شده از روغن‌های گیاهی و نگاهی به چشم‌اندازهای آینده، این فصل به پایان رسیده است. پوشش‌های پلیمری ضدخوردگی زیست‌سازگار، نام فصل هفتم این کتاب است. این فصل با بررسی هزینه‌ی خوردگی و اثرهای زیستگاهی آن و همچنین ارزیابی بازار پوشش‌های ضدخوردگی و چالش‌های آن آغاز شده است. فصل هشتم این کتاب که فصل پایانی این کتاب است، ویژه‌ی پوشش‌های دریایی ضد خزه‌ی زیست‌سازگار است. گسترش پوشش‌های دریایی ضد خزه‌ی سازگار با محیط زیست، ریزاندامگان و ارگانیسم‌های رسوب‌کننده و فرایند رسوب و چسبندگی آن‌ها و پوشش‌های غیر زیست‌کُش، سرفصل‌های آغازینِ فصل پایانی این کتاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *