قاضی دستور کابینه دولت کانادا مبنی بر منع مصرف پلاستیکی یکبار مصرف کانادا را لغو کرد – خبرگزاری پپنا (پلیمر و بسته‌بندی)

قاضی دستور کابینه دولت کانادا مبنی بر منع مصرف پلاستیکی یکبار مصرف کانادا را لغو کرد

خبرگزاری صنایع پلیمر و بسته بندی – پپنا (www.ppna.itr): یک قاضی دادگاه فدرال تصمیم اتاوا مبنی بر فهرست اقلام پلاستیکی را به عنوان سمی “غیر منطقی و غیرقانونی” اعلام کرد

ممنوعیت پلاستیک یکبار مصرف کانادا ممکن است پس از حکم جدید دادگاه فدرال زیر سوال رود. در تصمیمی که در 16 نوامبر منتشر شد، قاضی آنجلا فورلانتو دستور کابینه لیبرال را که اقلام پلاستیکی تولید شده مانند کیسه‌های پلاستیکی، نی و ظروف بیرون‌بر را به عنوان سمی بر اساس قانون حفاظت از محیط زیست کانادا (CEPA) فهرست می‌کرد، «غیر معقول و غیرقانونی» دانست. تصمیم قاضی نشان داد که طبقه‌بندی پلاستیک‌ها در این دستور بسیار گسترده‌تر از آن است که در فهرست مواد سمی قرار گیرد و دولت خارج از اختیارات خود عمل کرده است.

فورلانتو در حکم خود نوشت: «هیچ نگرانی معقولی وجود ندارد که همه موارد ذکر شده [تولید پلاستیک] مضر هستند. چالش ممنوعیت پیشنهادی دولت فدرال سال گذشته توسط ائتلاف استفاده مسئولانه از پلاستیک (RPUC)، چندین شرکت شیمیایی و استان های آلبرتا و ساسکاچوان مطرح شد. آنها مجموعاً استدلال کردند که دولت فدرال نتوانسته است نشان دهد که شواهد علمی کافی برای توجیه مقررات دارد.

در سال 2021 در پاسخ به نام سمی شکل گرفت و در حال حاضر شامل بیش از 30 پردازنده و سازنده رزین، از جمله Berry Global Group Inc.، CCC Plastics، Dow Inc.، Ingenia Polymers، IPL، LyondellBasell Industries و Nova Chemicals Corp است.

در بیانیه 16 نوامبر، RPUC گفت که از این تصمیم حمایت می کند. این سازمان گفت: «به نفع کانادایی‌هایی که به محصولات پلاستیکی که برای زندگی روزمره ضروری هستند تکیه می‌کنند، ما معتقدیم که دولت فدرال و صنعت می‌توانند برای کاهش ضایعات پلاستیکی همکاری کنند و ما مشتاقانه منتظر توسعه راه‌حل‌هایی با هم هستیم.» تعریف سمی بودن اقلام پلاستیکی بر اساس CEPA، گامی حیاتی بود که به دولت اجازه می داد برخی از اقلام پلاستیکی یکبار مصرف، از جمله کیسه های پلاستیکی، کارد و چنگال، ظروف خدمات غذایی، چوب های همزن و نی را ممنوع کند.

استیون گیلبولت، وزیر محیط زیست و تغییرات اقلیمی کانادا در بیانیه‌ای گفت که دولت فدرال «به شدت در حال بررسی درخواست تجدیدنظر» از این تصمیم است، اما برخی از سیاستمداران استانی در حال حاضر از فدرال رزرو می‌خواهند این کار را انجام ندهند. دانیل اسمیت و ربکا شولز، می‌گویند: «تصمیم دولت فدرال برای برچسب‌گذاری یک‌جانبه محصولات پلاستیکی کاملاً ایمن به عنوان «سمی» پیامدهای گسترده‌ای برای منافع اقتصادی آلبرتا داشته و هزاران شغل و میلیاردها سرمایه‌گذاری را در معرض خطر قرار داده است. وزیر محیط زیست و مناطق حفاظت شده در بیانیه ای مشترک «زمان آن فرا رسیده است که دولت فدرال به حرف دادگاه ها و کانادایی ها گوش دهد. ما از آن‌ها می‌خواهیم که نسبت به این تصمیم اعتراض نکنند و فوراً «اقلام تولید شده پلاستیکی» را از جدول 1 قانون فعلی حفاظت از محیط‌زیست کانادا حذف کنند تا از اقدامات قانونی بیشتر آلبرتا و سایر استان‌ها جلوگیری شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *