خبرگزاری پلیمر و بسته بندی – پپنا (www.ppna.ir):
گزارش خواندنی از بازار ماشین آلات تزریق پلاستیک دنیا / ماشین آلات تزریق پلاستیک اروپایی تحت فشار ماشین آلات چینی و ژاپنی
فراتر از انقباض سفارش در بخش ماشینهای قالبگیری تزریقی، بخش ماشینآلات پلاستیکی اروپا با پاییز چالشبرانگیزی مواجه است، چندین تولیدکننده بزرگ ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپایی برای کاهش فروش در سال جاری آماده شدهاند، با اجماع عمومی مبنی بر اینکه بهبود بازار تا اواخر سال 2025 بعید است
برای مثال، آربورگ پیشبینی میکند که فروش برای سال 2024 به 620 میلیون یورو برسد که نشاندهنده کاهش 20 درصدی سال به سال از سال 2023 است.
انگل ENGEL ادامه کاهش فروش را برای سال مالی 2024/25 پیش بینی می کند و کاهش 7 درصدی را از 1.6 میلیارد یورو ثبت شده در سال مالی قبل پیش بینی می کند
اما چرا بخش ماشینهای قالبگیری تزریقی در اروپا، بخش کلیدی صنعت ماشینهای پردازش پلاستیک جهانی، با بادهای مخالف قابل توجهی مواجه است.
چهار دلیل اصلی شناسایی می شود:
- هزینه های انرژی بالا
تامین انرژی روسیه برای اتحادیه اروپا به شدت غیرقابل پیش بینی شده است و قیمت ها به دلیل درگیری روسیه و اوکراین به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال، در آلمان و اتریش، اصلی ترین تامین کنندگان ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپا، قیمت برق در دورههای اوج به ترتیب 10 و 6 برابر در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2021 افزایش یافت. افزایش قیمت برق با توجه به مصرف انرژی قابل توجهی که در تولید وجود دارد و در نتیجه حاشیه سود را کاهش می دهد، چالش مهمی برای سازندگان ماشین آلات ایجاد می کند.
2 – ساخت اروپا
با وجود اینکه بازار اروپا تنها 30 درصد از فروش ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپا را به خود اختصاص میدهد، 70 درصد قابلتوجه از محصولات برندهای اصلی ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپایی صادر میشوند و چین و ایالات متحده به عنوان دو مقصد صادراتی برتر هستند. با این حال، تولیدکنندگان ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپایی با وجود اینکه بخش عمدهای از محصولاتشان برای بازارهای صادراتی است، تمایلی به تولید در خارج از اروپا نشان ندادهاند. با توجه به افزایش هزینههای تولید در اروپا، تشدید شده توسط ژئوپلیتیک پیچیده و ناپایدار، و همچنین لجستیک غیرقابل اعتماد فرامرزی، برآورده ساختن نیازهای خرید برای محصولات اقتصادی با تحویل سریع و ایمن، چالش بزرگی را برای تولیدکنندگان اروپایی ایجاد میکند.
3-افزایش رقابت از سوی تولیدکنندگان چینی
علاوه بر این، سازندگان ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپایی با رقابت شدیدی از سوی همتایان چینی خود روبرو هستند که به شدت در حال گسترش به بازارهای بینالمللی هستند. برای مثال، شرکت های اروپایی در قلب اروپا در حال ساخت سایت تحقیق و توسعه و سایت های تولیدی هستند
در نمایشگاه فاکوما که در فردریشهافن آلمان برگزار شد، تغییر قابلتوجهی با شرکت 167 غرفهدار چینی مشاهده شد. یک دهه پیش، در این رویداد فقط 21 غرفهدار از چین حضور داشتند که نشان دهنده رشد و حضور چشمگیر شرکتکنندگان چینی بود.
4-کاهش ارزش ین
کاهش ارزش ین به نفع ماشین های ژاپنی است علاوه بر ماشینهای چینی، ماشینهای اروپایی نیز با رقابت شدید همتایان ژاپنی روبرو هستند. ماشینهای قالبگیری تزریقی ژاپنی که به دلیل دقت و پایداری بالا در مقایسه با مدلهای اروپایی شهرت دارند، به دلیل کاهش ارزش ین در دو سال گذشته، مزیت رقابتی کسب کردهاند که منجر به فروش بالایی شده است. با کاهش بیش از 30 درصدی ارزش ین ژاپن از سال 2022، به طور موثر 30 درصد تخفیف ارائه می دهد، ماشین های قالب گیری تزریقی ژاپن به طور فزاینده ای برای خریداران بین المللی جذاب شده اند.
دادههای انجمن تولیدکنندگان ماشینهای صنعتی ژاپن و انجمن ماشینهای پلاستیک ژاپن روند صعودی ثابتی را در فروش ماشینهای قالبگیری تزریقی ژاپنی از ژانویه تا آگوست امسال نشان میدهد. قابل ذکر است، سفارشات صادراتی در ماه آگوست افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و شاهد افزایش 240 درصدی نسبت به سال گذشته بود. این روند رشد در طیف وسیعی از اندازههای ماشینها، از مدلهای کوچک تا مدلهای فوقالعاده مشهود است، که بر افزایش تقاضای صادرات برای ژاپن تأکید میکند.
این سفارشهای اخیر عمدتاً ناشی از “تقاضای مرتبط با تولید خودرو در چین و ایالات متحده” است. شایان ذکر است که صنعت خودرو به طور مداوم یک حوزه کاربردی کلیدی برای ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپا بوده است.
تسریع تولید بومی برای انطباق برای مقابله با کاهش مداوم سفارشها، تولیدکنندگان برجسته ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپا با تسریع تولید بومیسازی شده، اصلاحاتی را در استراتژیهای تولید خود آغاز کردهاند. ENGEL مراکز منطقه ای را در اروپا، آمریکا و آسیا ایجاد کرده است که هر کدام برای مدیریت فروش، پردازش سفارش، تولید و خدمات پس از فروش مجهز هستند. این مراکز نه تنها با دفتر مرکزی در اتریش همکاری می کنند، بلکه دارای قابلیت های تولید و توسعه منطقه ای هستند
گروه Wittmann در حال گسترش تاسیسات Kunshan خود در چین با یک کارخانه جدید است که قرار است در دسامبر 2025 شروع به کار کند. این توسعه نشان دهنده تغییر استراتژی ویتمن است
آربورگ همچنین در خارج از اروپا ماشین آلات تولید و مونتاژ می کند. از سپتامبر سال جاری، آربورگ مشغول تولید و مونتاژ ماشین های الکتریکی در مرکز فناوری خود در Pinghu، چین است. این سازنده آلمانی قصد دارد در آمریکای شمالی نیز کارخانه های مونتاژ تاسیس کند
آربورگ تولید ماشین های الکتریکی را در مرکز فناوری خود در Pinghu، چین آغاز کرده است.
به هرحال هر چالشی فرصتی برای رشد است. تولیدکنندگان ماشینهای قالبگیری تزریقی اروپایی با تنظیم استراتژیهای تولید محلی خود میتوانند هزینهها را کاهش دهند، کارایی تحویل را افزایش دهند، با تغییرات بازار سازگار شوند و توسعه بیشتری را دنبال کنند. این انعطاف پذیری در میان تولیدکنندگان، حرکت قوی و امکانات بی حد و حصر را به آینده صنعت تزریق می بخشد
