نمایشگاه ایران پلاست دهم از روز 25 فروردین در حالی آغاز شده که تعداد زیادی از برندهای شناخته شده صنایع پلاستیک در آن حضور ندارند. این خلاء در بخش ماشین سازی بیش از اندازه واضح و نمایان است.

 

 

 

سایت خبری پپنا (www.ppna.ir): نمایشگاه ایران پلاست دهم از روز 25 فروردین در حالی آغاز شده (دو روز از آن سپری شده و سه روز باقی مانده است) که تعداد زیادی از برندهای شناخته شده صنایع پلاستیک در آن حضور ندارند. این خلاء در بخش ماشین آلات و تجهیزات وابسته واضح و نمایان است.

در بخش های دیگر هر چند جای خالی نام های پرسابقه ای خالیست اما فعالان صنایع پلاستیک و برندهای شناخته شده ی دیگر این صنعت در نمایشگاه با گرفتن غرفه پذیرای بازدیدکنندگان هستند. نمایشگاه از رفت و آمد قابل توجهی برخوردار است گرچه هنوز برای تحلیل کیفیت نمایشگاه زمان لازم است.

طی دو روز گذشته از نمایشگاه، بسیاری از کسانی که نمایشگاه را تحریم کرده بودند از جمله مرتضی شهرابی، حسین اسدی، هروس ابراهیمی، آسبت آودیان، بیژن امینی، مهرداد منصوری و ...بسیاری دیگر از تحریم کنندگان برای بازدید به نمایشگاه آمده اند تا از چگونگی برپایی نمایشگاه اطلاع کسب کنند.

 

علاوه بر مدیران عامل، مدیران فروش تعداد زیادی از شرکت های ماشین های تزریق و اکسترودر، تولیدکنندگان مواد اولیه و مستربچ برای بازدید به نمایشگاه ایران پلاست آمده اند و از نزدیک نمایشگاه را رصد می کنند. حتی بعضا دیده می شود رایزنی برای فروش محصولات شرکت های تحریم کننده در نمایشگاه هم داغ است. (از ماشین گرفته تا مستربچ و ...)

 

رشد 160 درصدی شرکت کنندگان خارجی به خصوص حضور برندهای صاحب نام جهانی از رایفن هازر، انگل، وبر، بتنفیلد، آربورگ و ... سالن 38 را به یکی از پرمخاطب ترین سالن ها تبدیل کرده است.  هر چند سالنی که چینی ها در آن حاضرند کم فروغ و خلوت است. یکی از مطلعان بازار می گفت مهمترین برندهای چینی در ایران نمایندگی دارند و به همین دلیل استقبال از غرفه های چینی بسیار محدود است.

سالن هایی که به محصولات نهایی اختصاص پیدا کرده نسبتا پر رفت و آمدتر است. با توجه به بازی فردا بین استقلال و پرسپولیس به نظر نمی رسد اشانتیون بگیران وارد معرکه ایران پلاست شوند. دو روز بارانی گذشته این حسن را داشت که نمایشگاه با حداقل بازدیدکنندگان غیر متخصص دنبال شد.

سالنی که به ماشین سازان اختصاص پیدا کرده، نسبت به سالنهای سال های گذشته ی ماشین سازان، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و حتی به لحاظ بصری چیدمان بسیار نازیبایی دارد. (نسبت به کیفیت نمایشگاه فعلا تحلیلی وجود ندارد)

سالن بخش مواد اولیه، با غرفه های ساخته شده ی بسیار زیبا واقعا چشم نواز است.

در نتیجه با توجه به بازدید بسیاری از تحریم کنندگان برخی مشارکت کنندگان و غرفه گذاران می گویند حیف است صاحبان صنعت بازدید از نمایشگاه را از دست بدهند. حداقل دیدن تلاش همکارانشان دلنشین خواهد بود.این تقاضا طبیعی ست چرا که بسیاری از مشارکت کنندگان با قبول هزینه های بالا اقدام به اجاره غرفه کرده اند.

 عده ای هم بر این عقیده اند که به هیچ وجه نباید به نمایشگاه آمد. این ایده نیز البته طرفداران زیادی دارد.

 

کسانی که در نمایشگاه امسال حضور پیدا نکرده اند (با توجه به گذشت یک سال و نیم از دوره ی قبل و یک سال و نیم مانده تا دوره ی بعد)  سه سال از حضور در نمایشگاه ایران پلاست محروم مانده اند و این موضوع قطعا به نفع تولیدکنندگان و فعالان این صنعت نیست.

به هر حال تحریم کنندگان این تصمیم را گرفته اند، خیلی ها هنوز معتقدند کار درستی انجام داده اند (به خصوص ماشین سازان) و بسیاری بسیار پشیمان هستند (از جمله تولیدکنندگان مواد اولیه و مستربچ و مواد مهندسی)

نمایشگاه دوره ی آینده چنان که برگزار کنندگان (تیم روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی) می گویند: 4 تا 7 مهرماه سال آینده برگزار می شود.

به نظر نمی رسد پتروشیمی رویه ی خود را تغییر داده باشد. نگاه مستبدانه، یک طرفه، از بالا به پایین ادامه دارد. پتروشیمی بدون هماهنگی با حتی یک نفر از فعالان صنایع پلاستیک، نمایشگاه ایران پلاست را سالانه کرده و باز بدون اطلاع حتی یک نفر از فعالان صنایع پلاستیک تاریخ دقیق نمایشگاه را تعیین کرده است. (پتروشیمی بارها اعلام کرده بود نمایشگاه فقط برای یک دوره در فروردین ماه برگزار خواهد شد و مجددا زمان آن به تاریخ قبلی باز می گردد)

فقط می توان دلخوش بود که با حاکم شدن یک نگاه مادرانه (حضور مهندس مرضیه شاهدایی، مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی) زورگویی ها و نگاه مستبدانه ی پتروشیمی در حق صنایع پایین دستی به حداقل و یا به پایان برسد.

 

از طرفی به نظر می رسد موضوع و پرونده ایران پلاست دهم به پایان رسیده است. 5 نفر منتخب صنعت پلاستیک برای تغییر تاریخ نمایشگاه در سال 95 تلاش های زیادی کردند و بارها به سختی و زحمت افتادند. جنگیدند و گاهی مبارزه کردند. از آن جمع 5 نفره ی منتخب تشکل ها در انتهای کار دو نفر راه خود را جدا کردند و سه نفر بر رای خود باقی ماندند.

بهتر است منتخبان تشکل ها برای همکاری با پتروشیمی برای برگزاری نمایشگاه یازدهم (دوره آینده) دوباره و مجددا با اعضایشان رایزنی کنند. بالاخره در بخش خصوصی مانند بخش دولتی قرار نیست یک گروه تا ابد برای موضوعات نمایشگاهی تصمیم بگیرند.

این اواخر عملکرد شورای سه نفره هم برای برخی محل بحث شده است. (می نویسیم تا جوابی در آینده داده شود و رفع ابهامی صورت گیرد)

یکی از تحریم کنندگان در جریان یکی از این مراسم های نوروزی می گفت: ما به 5 نفر اجازه تصمیم گیری داده بودیم. دستشان را هم می بوسیم چون زحمت زیاد کشیدند. از وقتی جلسه مخفیانه 20 نفره برگزار کردند و برخی برای دخالت در تصمیم گیری ها طبق آنچه مهندس ساعت نیا (مدیر مسوول ماهنامه صنایع پلاستیک) گفته گروه تلگرامی درست کردند، یکی بیانیه نویس شد و یکی استراتژی نویس ... کار به بیراهه رفت و هیچ تصمیم عملی درستی اتخاذ نشد...

 

آنچه که امیدوار کننده است اینکه سال آینده دیگر جدالی در خصوص زمان نمایشگاه را شاهد نخواهیم بود و همه از تحریم کنندگان و مشارکت کنندگان سال 1395 با قدرت در نمایشگاه سال 96 شرکت خواهند کرد. ان شاءالله

 

تصویر 2

تصویر 3

تصویر 4

تصویر 5

تصویر 6

تصویر 7

تصویر 8

تصویر 9

تصویر 10

تصویر 11

تصویر 12

تصویر 13

تصویر 14

تصویر 15

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top