مسیر درست

 

 

 

مستربچ کامپاند

بخش تحلیل بازار که می توانست از بخش های جذاب کنفرانس باشد. بار تحلیلی این قسمت را دکتر معصومی مدیر و استاد فرهیخته صنعت مستربچ و کامپاند به دوش کشید/ دکتر معصومی نفر دوم از سمت چپ

 

 

 

سایت خبری پپنا (www.ppna.ir): بیست و شش و بیست و هفت بهمن ماه 1394 انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند نخستین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند را در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار کرد.

با یک مقدمه کوتاه نگاهی اجمالی به برگزاری این کنفرانس خواهیم داشت.

اگر در دولت گذشته بنا به دلایل مختلف از جمله پیشبرد آنچه دکتر احمدی نژاد از آن به عنوان جراحی اقتصادی نام می برد، تشکل ها و نهادهای غیر دولتی سرکوب شدند، در دولت دکتر روحانی نگاه به تشکل ها تغییر کرد. در دولت فعلی تشکل ها سرکوب نشدند اما به طور کامل از تصمیم سازی ها کنار گذاشته شدند.

اگر بهانه ی احمدی نژاد جراحی اقتصادی بود، بهانه روحانی خروج از رکود و بیرون رفتن از شرایط سخت تحریم است.

در این بین شاهد توجه دولت به چند تشکل بزرگ مثل اتاق بازرگانی هستیم، اتاق بازرگانی علی رغم اینکه پارلمان بخش خصوصی محسوب می شود اما دولت نقش تعیین کننده ای در تعیین بخشی از اعضای آن و نقش تعیین کننده ای در بخشی از اهداف آن دارد. پس حمایت از اتاق بازرگانی به معنای جدی گرفتن تشکل های خصوصی در دولت فعلی نیست.

در اشل کوچک تر و در فضای صنایع پایین دستی پتروشیمی تقریبا هیچ تشکلی از سوی دولت دیده نمی شود مگر اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز که آن هم به دلیل زیرکی گردانندگان آن به بخشی از حاکمیت نزدیک شده است.

انجمن ملی، انجمن همگن، انجمن پلی اتیلن، انجمن پی وی سی، تعاونی پلاستیک، انجمن مستربچ و ... چندین و چند تشکل دیگر اصلا هیچ جایگاهی در تصمیم گیری های کلان صنایع پایین دستی ندارند. (جز تغییر در تعرفه یک محصول یا موارد خیلی جزیی و کوچک)

 در این بین اتحادیه سراسری هم به عنوان تاثیرگذار ترین تشکل (در شرایط فعلی) به دلیل مرودات خود با بخشی از حاکمیت از همراهی با دیگر تشکل ها در قضیه ی ایران پلاست خارج شد.

تصمیم اتحادیه سراسری منطقی بود چرا که این تشکل برای رسیدن به اهدافش مجبور به چانه زنی ست. همان استراتژی معروف دو گام به پیش و یک گام به پس. همین استراتژی بود که دولت را برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس وادار به عقب نشینی کرد.

پس تشکل هایی که هیچ جایگاهی در بین تصمیم گیرندگان ندارند چه وظایفی در حال حاضر برعهده داشته باشند؟

به اعتقاد نگارنده بهترین راه حل در شرایط فعلی تمرکز بر روی ترویج و توسعه دانش فنی واحدهای تولیدی و کارهای فرهنگی می باشد.

اگر انجمن پی وی سی به عنوان یک تشکل موفق در حال حاضر تمرکزش را روی تقویت تعاونی پی وی سی ایرانیان گذاشته، انجمن مستربچ از چند ماه پیش پروژه برگزاری کنفرانس مستربچ و کامپاند را در دستور کار خود قرار داد.

وقتی در آخرین دقایق کنفرانس هر یک از اعضای هیات مدیره کارتونی را بغل گرفته و از سالن برگزاری مراسم اختتامیه خارج می شدند قطعا هر بیننده ای را از این همدلی به وجد می آورد.

هیات مدیره انجمن مستربچ و کامپاند (ظهیری، طالقانی، ملکوتی، هنریان، کوشکی، گودرزی، موید) در برگزاری موفق این کنفرانس سربلند بیرون آمد و درسی به همکاران خود در سایر تشکل ها دادند.

هیات مدیره انجمن غرفه های کوچکی را (البته در یک فضای غیر استاندارد و پر از ستون) متری 330 هزار تومان به صاحبان صنعت واگذار کرده بود و اکثر غرفه گذاران از این حضور رضایت داشتند. در واقع با برنامه ریزی مناسب در هر جایی می شود مخاطب جذب کرد و موفق بود.

ضمن آرزوی موفقیت برای کلیه ی اعضای انجمن مستربچ و کامپاند امیدواریم مسیر درست فعلی توسط هیات مدیره ی این تشکل ادامه یابد. متاسفانه برخی از تشکل ها هر روز از اعضای خود فاصله می گیرند و در شرایطی که شاهد افول و سقوط تند برخی از تشکل ها هستیم آرزو می کنیم تشکل ها برای ادامه حیات مسیر های آزموده شده جدید را بپیمایند.

 

کنفرانس در یک نگاه:

  • پایه گذاری کنفرانسی که در آینده بتواند پاسخ گوی نیاز صنعتگران و محلی برای ارتباط صنعت و دانشگاه باشد
  • پتروشیمی ها به سمت تولید گرید های مورد نیاز حرکت کنند
  • رفتن پتروشیمی هایی مثل شازند و مارون به سمت خرید دستگاه های کامپاندر از نظر کارشناسان مسیر درستی تلقی نشد. مسیری که پتروشیمی ها پیموده اند در دراز مدت به نفع آنان نخواهد بود.
  • پایین بودن ظرفیت واحدهای تولیدی و عدم استفاده از ظرفیت کامل در شرایط فعلی
  • نبود بازار کافی
  • عدم امکان حضور در بازار های بین المللی به دلیل شرایط نرخ ارز و تحریم
  • فرصت بازار کشورهای آسیای میانه و روسیه در شرایط فعلی
  • لزوم نوسازی ماشین آلات و سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه
  • شناسایی بازار و انجام کار تخصصی در یک زمینه ی منحصر به فرد (تقسیم بازار)
  • شراکت با برندهای معتبر برای ورود به بازارهای جهانی
  • لزوم برندسازی واحدهای تولیدی

 

و...

 

متن برخی از سخنرانی های تاثیر گذار به مرور در روزهای آینده در پپنا منتشر خواهد شد.

 

تصاویر غرفه گذاران نمایشگاه جانبی کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند

 ستربچ کامپاند

غرفه های نمایشگاه جنبی کنفرانس زمان تنفس و زمان استراحت بسیار شلوغ بود و عکاس پپنا مجبور بود در زمان ارائه مقالات تصاویر را تهیه نماید. از کامل نبودن تصاویر این بخش عذرخواهیم.

ستربچ کامپاند

غرفه شرکت کاجاران

ستربچ کامپاند

شرکت وارسا

ستربچ کامپاند

شرکت نکوساز گیتی ارائه دهنده دستگاه های اکسترودر

ستربچ کامپاند

شرکت کربی پلیمر هم از برند CA  خود رونمایی کرد. (افزودنی های کربی)

ستربچ کامپاند

غرفه شرکت کیمیاران

ستربچ کامپاند

شرکت ایران مستربچ اولین تولیدکننده مستربچ در ایران

ستربچ کامپاند

شرکت مانا صنعت

ستربچ کامپاند

شرکت نیکا واکس

ستربچ کامپاند

شرکت پویا پلیمر تهران

ستربچ کامپاند

شرکت آوا پلیمر

ستربچ کامپاند

شرکت نکو ساز پلیمر صنعت آریا

ستربچ کامپاند

بازرگانی رنگ چی شیمی

ستربچ کامپاند

آریا شیمی پوشش

ستربچ کامپاند

شرکت کالا کار

ستربچ کامپاند

و شرکت پایون پلیمر

کنفرانس مستربچ و کامپاند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top