روانشناسی زبان بدن حرکات بدن 

 

 

سایت خبری پپنا (www.ppna.ir): در روانشناسی زبان بدن حرکات بدن  اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند راهنمای شما برای رسیدن به موفقیتی بزرگتر باشد. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا روابط کاری مثبتی را گسترش داده، بر افرادی که به شما گزارش می‌دهند تأثیر گذاشته و در آن‌ها انگیزه ایجاد کنید، بهره‌وری را بهبود بخشیده، با اعضاء تیم‌تان همراه شوید، و ایده‌های خود را با تأثیر بیشتری ارایه دهید. در اینجا ۱۲ نکته در مورد استفاده از زبان حرکات بدن برای اعتماد به نفس و اعتبار پروژه و نام تجاری شخصی کاریزما بیان شده است:

 بلند بایستید و فضا را بپذیرید.

قدرت، موقعیت و اعتماد به نفس بدون کلام و از طریق استفاده از ارتفاع و فاصله نشان داده می‌شوند. حالت قائم شما، عقب بودن شانه‌هایتان و بلند بودن سرتان موجب می‌شود که به نظر برسد نسبت به خودتان اطمینان دارید.
اگر شما بایستید قدرتمندتر و مطمئن‌تر از کسانی که نشسته‌اند به نظر می‌رسید. اگر حرکت کنید، فاصله اضافی که ایجاد می‌کنید، به این تأثیر می‌افزاید. اگر نشسته باشید، می‌توانید با قرار دادن پاهایتان به صورت صاف بر روی زمین، باز کردن بازوهایتان رو به بیرون (یا قلاب کردن یک آرنج بر روی پشتی صندلی)، و باز کردن وسایلتان بر روی میز کنفرانس برای گرفتن قسمت بیشتری از فضا، مطمئن‌تر به نظر برسید. لازم به ذکر است این نکته مهمی در روانشناسی زبان بدن می‌باشد.

وضعیت خود را عریض‌تر کنید.

هنگامی که با پاهایی نزدیک به هم می‌ایستید، احتمالاً به نظر مردد یا نامطمئن نسبت به گفته‌هایتان به نظر می‌رسید. اما وقتی وضعیت خود را عریض‌تر می‌کنید، زانوهایتان را شل کرده و وزنتان را در قسمت پایین بدنتان متمرکز می‌کنید، استوارتر و مطمئن‌تر به نظر می‌رسید.

تن صدای خود را پایین‌تر آورید

. در محل کار، کیفیت صدای شما می‌تواند عامل تصمیم‌گیری برای این مسأله باشد که دیگران شما را چگونه می‌بینند. این گونه قضاوت شده است که سخنگویانی که تن صدای بالاتری دارند از همدلی و قدرت کمتری برخوردار بوده و نسبت به سخنگویانی که تن صدای پایین‌تری دارند عصبی‌تر هستند. یک تکنیک ساده‌ای که من از یک متخصص گفتاردرمانی یاد گرفتم این بود که لب‌هایت را روی هم بگذار و بگو «اوهوم، اوهوم، اوهوم». انجام این کار صدای شما را کم کرده و آن را به تن مطلوب می‌رساند. این کار به خصوص پیش از یک صحبت مهم با تلفن – در جایی که وضعیت تن صدایتان بسیار بحرانی است – بسیار به شما کمک خواهد کرد.

جمع‌آوری قدرت را آزمایش کنید.

برای این که اعتماد به نفس خود را نشان داده و شادمان و مثبت به نظر برسید، به موفقیت گذشته‌ای که موجب غرور و اعتماد به نفس شما می‌شود فکر کنید. (لازم نیست که این موارد جزیی از زندگی حرفه‌ای شما باشند- اگرچه من مشتریانم را تشویق می‌کنم تا «کارنامه‌ای از موفقیت» داشته باشند به طوری که به آسانی بتوانند مورد مطلوبشان را پیدا کنند.» سپس احساس قدرت و اطمینان را به خاطر آورید – و به یاد آورده یا تصور کنید که چگونه به نظر می‌رسیدید. به خاطر آوردن هیجانات حقیقی به شما کمک خواهد کرد تا آن را هنگامی که وارد اتاق جلسه می‌شوید یا به سمت جایگاه مخصوص قدم برمی‌دارید، تجسم نمایید.

به ژست قدرت ضربه بزنید.

تحقیقات در مورد تأثیرات وضعیت بدن بر اعتماد به نفس، که در دانشکده‌های کسب‌وکار هاروارد و کلمبیا انجام شد، نشان داده است که نگاه داشتن اندام به صورت عریض، حالت‌های «قدرت بالا» (تکیه به دست در پشت سر و پاها در بالای یک میز، یا ایستادن با پاها و دستان باز) به مدت دو دقیقه موجب تحریک سطح بالای تستسترون – هورمون مرتبط با قدرت و تسلط – و سطح پایین کوریستول، هورمون استرس، خواهد شد.
این کار را پیش از جلسه کاری مهمتان آزمایش کنید و من ضمانت می‌کنم که شما اعتماد به نفس بیشتر و مطمئن‌تری را احساس کرده و این گونه به نظر خواهید رسید. این ژست‌ها علاوه بر ایجاد تغییرات هورمونی در زنان و مردان، موجب افزایش احساس قدرت و بردباری بیشتر در برابر ریسک می‌شود. به علاوه این بررسی نظر من را تأیید نمود که افراد اغلب بیشتر تحت تأثیر احساسشان نسبت به شما قرار می‌گیرند نه گفته‌هایتان.

  تماس چشمی مثبت را حفظ نمایید.

شما ممکن است خویشتن‌گرای باشید، ممکن است کمرو باشید، یا ممکن است زمینه فرهنگی‌تان به شما یاد داده باشد که تماس چشمی با مافوق درست نیست، اما تجار ایالات متحده، اروپا، استرالیا (و بسیاری از قسمت‌های جهان) از شما انتظار دارند تا تماس چشمی خود را در ۶۰-۵۰ درصد از زمان حفظ نمایید. در اینجا تکنیک ساده‌ای برای بهبود تماس چشمی ارایه شده است: هرگاه با یک همکار ملاقات می‌کنید، مدتی طولانی به چشمان او نگاه کرده تا متوجه شوید که چه رنگی هستند.

با دستان خود صحبت کنید.

تصویربرداری از مغز نشان داده است که منطقه‌ای به نام بروکا ، که برای تولید گفتار بسیار اهمیت دارد، نه تنها زمانی که مشغول صحبت هستیم فعال است، بلکه هنگام حرکت دستانمان هم این فعالیت را از خود نشان می‌دهد. از آنجا که رفتار تماماً به صحبت مربوط می‌شود، حرکات و اشارات هنگامی که شما صحبت می‌کنید، در واقع می‌تواند به تفکر شما قدرت بدهد. هرگاه مشتریانم را به ترکیب رفتار با ارایه‌هایشان تشویق کردم، متوجه شدم که کلامشان بسیار بهتر شده است، در صحبتشان تردید کمتری وجود دارد، و کاربرد کلمات پرکننده (اوهوم و اوه) کاهش می‌یابد. این کار را تجربه کنید و متوجه خواهید شد که عملکرد فیزیکی حرکات و اشارات به شما کمک می‌کنند که افکار روشن‌تری داشته و با زبان اخباری، با جملات محکم‌تری صحبت کنید.

از حالت باز استفاده کنید.

داشتن حرکات راحت، باز بودن حالت بازوها، و نشان دادن کف دستان – در نهایت حالت این که «ببینید، من چیزی برای پنهان کردن ندارم» – نشانه‌های بی‌صدای قابل قبول بودن و رک‌گویی است. افراد با حالت باز، مثبت‌تر به نظر می‌رسند و نسبت به کسانی که حالت بسته‌ای دارند (دست به سینه، دست‌های مخفی یا نگاه داشتن آن‌ها نزدیک به بدن و غیره)، متقاعدکننده‌تر هستند. به علاوه اگر بازوهایتان را در سطح کمرتان نگاه می‌دارید، و در آن حالت ژست می‌گیرید، بیشتر شنوندگان نسبت به شما احساس اطمینان و اعتبار بیشتری خواهند داشت.

برج را آزمایش کنید.

شما می‌بینید که مدرسین، سیاستمداران و مدیران هنگامی که در مورد کلامشان کاملاً مطمئن هستند از این حالت استفاده می‌کنند. این نشان قدرت در جایی است که دستان شما «برج» می‌سازند – جایی که سر انگشتانتان به یکدیگر برخورد می‌کنند، اما کف دست‌ها از هم جدا هستند. هنگامی که می‌خواهید نظر و خلوص نیتتان را نسبت به کلامتان مطرح کنید، این حالت برج‌سازی را آزمایش نمایید.

رفتار عصبی خود را کاهش دهید.

همه ما هنگامی که عصبی یا پریشان هستیم، خود را با برخی اشکال تماسی و رفتار غیرکلامی آرام می‌کنیم: ما دستانمان را به یکدیگر مالیده، پاهایمان را به جلو و عقب حرکت می‌دهیم، با انگشتانمان روی میز ضربه می‌زنیم، با زیورآلاتمان بازی می‌کنیم، موهایمان را می‌چرخانیم، به خود می‌پیچیم – و هنگامی که این کارها را انجام می‌دهیم، فوراً به وضعیت اعتبار خود خدشه وارد می‌نماییم. اگر شما خودتان را با ترک هرکدام از این رفتارها کنترل می‌کنید، نفس عمیق بکشید و با قرار دادن محکم پاهایتان بر روی زمین و قرار دادن کف دستانتان بر روی پایتان، بر روی میز یا میز کنفرانس، متانت را به خودتان بازگردانید. سکون این پیام را منتقل می‌کند که شما آرام و مطمئن هستید.

  بخندید. لبخند تأثیر قدرتمندی روی ما دارد.

مغز انسان چهره شاد را ترجیح می‌دهد و ما می‌توانیم یک لبخند را در فاصله ۹۰ متری خود تشخیص دهیم – طول یک زمین فوتبال. لبخند نه تنها احساس خوب بودن را در شما برمی‌انگیزد، بلکه به اطرافیان شما می‌گوید که شما نزدیک شدنی و قابل اعتماد هستید.
تحقیقات دانشگاه دوک اثبات می‌نماید که ما کسانی را که به ما لبخند می‌زنند دوست داریم و آن‌ها را به ذهن می‌سپاریم – و نشان می‌دهد که چرا ما آن‌ها را یادآوردنی‌تر می‌بینیم. محققان دانشگاه دوک با تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (FMRI) متوجه شدند که قشر اوربیتوفرانتال («مرکز پاداش» در مغز) هنگامی که موضوع یادگیری و به خاطر آوردن افراد خندان مطرح می‌شود، فعال می‌گردد. مهمتر این که خنده مستقیم به چگونگی واکنش افراد دیگر نسبت به شما تأثیر می‌گذارد. هنگامی که شما به شخصی لبخند می‌زنید، آن‌ها هم تقریباً همیشه همین کار را انجام می‌دهند. و به دلیل آن که عبارات مربوط به چهره، احساساتی یکسان ایجاد می‌کند، خنده‌ای که دریافت می‌کنید، در واقع حالت عاطفی آن فرد را نسبت به شما تغییر مثبت می‌دهد.

 دست دادن خود را کامل کنید.

از آنجا که تماس دست قدرتمندترین و ابتدایی‌ترین ارتباط غیرکلامی است،ارزش آن را دارد که زمانی را به این کار اختصاص دهید. دست دادن صحیح می‌تواند به شما اعتبار بخشیده و هزینه اشتباه این کار می‌تواند شغل یا قراردادتان باشد.

 

دیدگاه‌ها  

0 #1 sara 1395-09-09 15:17
عالی بودش من مقاله های زیادی از زبان بدن خوندم از دکتر مازیار میر هم زیاد شنیدم به سایتشون سر زدم واقعا مطلبای مفیدی گذاشته بودن خوندنش ضرر نداره اینم سایتشون
http://www.mazyarmir.com/

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top