رنگ پلاست نماینده شرکت لونافام

 

 

داوود فتاح دانش آموخته رشته مهندسی شیمی تسلط کاملی به مباحث اقتصادی دارد و در سخت ترین شرایط تحریمی با نصب خطوط جدید 170 درصد ظرفیت شرکت ساتراپ پلیمر را ارتقا داده است. به لحاظ تحلیل شرایط اقتصادی گفت و گوی ما با داوود فتاح بسیار خواندنی است.

 

 

 گفت و گوی پپنا با داوود فتاح مدیرعامل شرکت ساتراپ پلیمر

 

پایگاه خبری پلیمر و بسته بندی – پپنا (www.ppna.ir): داوود فتاح دانش آموخته رشته مهندسی شیمی تسلط کاملی به مباحث اقتصادی دارد و در سخت ترین شرایط تحریمی با نصب خطوط جدید 170 درصد ظرفیت شرکت ساتراپ پلیمر را ارتقا داده است. به لحاظ تحلیل شرایط اقتصادی گفت و گوی ما با داوود فتاح بسیار خواندنی است.

ساتراپ پلیمر در سه حوزه صنعتی، کشاورزی و خانگی انواع فیلم های پلیمری را با بالاترین کیفیت ممکن تولید می کند.

 

 

گفت و گوی پپنا با داوود فتاح مدیرعامل شرکت ساتراپ پلیمر

سازماندهی بازار شرکت هایی مثل ساتراپ پلیمر با توجه به طیف متنوعی از محصولات سخت است. در مورد محصولات ساتراپ پلیمر توضیح می دهید؟

در بحث تولید فیلم های پلی اتیلن  ، شرکت ها غالبا تولید شیرینک فیلم یا تولید فیلم های کشاورزی یا تولید کیسه های بسته بندی را انجام می دهند. یک شرکت ممکن است  علاوه بر تولید  کار چاپ را هم انجام دهد.

اما عموما شرکت ها کست فیلم ها را در کنار فیلم های دمشی تولید نمی کنند. تفاوت ما در این است که خطوط BLOWN فیلم را تکمیل کرده ایم. (با ده خط تولید) دستگاه های چاپ و دوخت را نصب کرده ایم. حتی دستگاه دوخت و پرفراژ عریض را وارد کردیم تا بتوانیم شیرینک پالت را به صورت اتوماتیک، دوخت و پرفراژ کنیم. اینها که تکمیل شد روی تولید کست فیلم ها متمرکز شدیم.

در زمینه کست فیلم ها استعدادی از گذشته داشتیم. بازار داشتیم. نمایندگی شرکت های بزرگی را در زمینه استرچ فیلم داشتیم. واردکننده هم بودیم. سال 89 روی تولید کست فیلم ها تمرکز کردیم.

اولین خط تولید کست فیلم ما یک خط تولید فیلم سه لایه به ظرفیت اسمی 200 کیلوگرم بر ساعت بود . از آنجا که خط تولید به روز و با کیفیتی بود توانستیم به سرعت بازار سازی کنیم .  

پس از 6 سال وبا توجه به تقاضای بازار تصمیم به افزایش تولید از طریق نصب ماشین آلات جدید گرفتیم . . در این مقطع خط تولید جدیدی به ظرفیت 350 کیلوگرم بر ساعت ، به مجموعه اضافه کردیم که علاوه بر تولید استرچ فیلم امکان تولید لمینیشن فیلم هم را هم فراهم میکند .

لمینیشن فیلم CPP و CPE به خودی خود ، حوزه قابل توجهی از صنعت بسته بندی را شامل می شود.

پس شروع توسعه ساتراپ سال 84 و یک طرح توسعه سال 89 بود؟

بله. سال 84 کار روی BLOWN FILM  را شروع کردیم و سال 87 به بهره برداری رساندیم. سال 89 روی  CAST FILM تمرکز کردیم.

در این رابطه انواع استرچ فیلم دستی (HAND WRAP و BANDLING WRAP ) استرچ فیلم ماشین رپ (برای ماشینهای نیمه اتوماتیک و اتوماتیک) و استرچ فیلم مخصوص علوفه (SILAGE FILM) و فیلمهای محافظتی (PROTECTION FILM) را به شیوه CAST تولید کردیم . البته در این خصوص کار تحقیقاتی و تلاش زیادی صورت پذیرفت .

بعد کار تحقیقاتی دیگری طی یک دوره شش ماهه در خصوص تولید  مالچ فیلم ها ( پلاستسک کشت و یا خاکپوش) انجام دادیم که در نتیجه آن و بنا به اقرار مصرف کنندگان مالچ تولیدی ما دارای کیفیت بسیار بالایی میباشد .

ما در مالچ فیلم توقع داریم رطوبت خاک حفظ شود . حفظ نوار تیپی که در زیر آن زیر قرار می گیرد و جلوگیری از رویش علف های هرز بدون استفاده از سموم ، حفظ گرمای خاک در فصل سرد  و در پاره ای از موارد  کنترل نور دهی به خاک از جمله موارد کاربرد آن میباشد .

از محاسن مالچ فیلم ما یکپارچه بودن و منقطع نبودن فیلم ، مقاومت مکانیکی بالا ، مقاومت نوری مناسب و یکنواختی آن است .

یک کار تحقیقاتی دیگر هم انجام دادیم. در مناطق کویری برای انتقال آب مشکل وجود دارد. در مقطعی جهاد کشاورزی هزینه کرد و کانال های بتی ساخت تا سرعت عبور آب را افزایش دهد و حداقل پرت مصرف آب را داشته باشد.

ما کانال هایی را به شکل تویوپ طراحی کردیم که هم در برابر آفتاب مقاوم است و هم اینکه مثل تویوپ، آب داخل آن جریان پیدا می کند و باعث می شود آب دیگر تبخیر نشود. چون ضخامت هم بالاست تا مقصد مصرف، به راحتی آب حرکت می کند.

این حرکت ما، سطح رضایت بسیار بالایی در بین کشاورزان ایجاد کرد. این هم به محصولات ما اضافه شد.

به همین شیوه سبد کالایی خود را با شناسایی خلاء های موجود در بازار افزایش دادیم. امروزه ما در حوزه های مختلف صنعتی ، کشاورزی، غذایی و خانگی محصول داریم. این تعدد  محصولات یک شبه اتفاق نیافتاده و حاصل دئ دهه تلاش مستمر ماست .

در بخش خانگی چه محصولاتی دارید؟

اخیرا وارد این حوزه شده ایم. سبد جدیدی را به سبد محصولاتمان اضافه کرده ایم. این سبد در حال طراحی و جمع بندی است و شامل  کیسه های زباله رولی ، کیسه فریزر رولی ، سفره یکبار مصرف و استرچ فیلم خانگی مخصوص بسته بندی کالاست .

در مورد فضای کارخانه توضیح می دهید؟

کارخانه درناحیه صنعتی میمه واقع در 85 کیلومتر شمال اصفهان و در حاشیه جاده ترانزیت اصفهان -تهران واقع شده . حدودا با تهران 300 کیلومتر فاصله دارد . عرصه این کارخانه 4200 مترمربع و بنای مفید آن  2500 متر مربع  میباشد که شامل. سالنهای تولید  ، انبار و ساختمان اداری است .

به عنوان مدیر شرکت رفت و آمد بین تهران (دفتر مرکزی) و کارخانه سخت نیست؟

مدیر کارخانه ، مدیر برنامه ریزی و تولید ، مدیر فنی و بقیه کادر مربوطه در کارخانه مستقر هستند و ما در تهران کار ستادی می کنیم ، که البته شامل امور اداری و مالی ، پشتیبانی و تدارکات و فروش هست . در شرکت هر بخش کار خود را انجام می دهد.

در شرایط عادی ماهی یک بار و در شرایط فعلی که در حال اجرای طرح توسعه  هستیم هفته ای یک و یا دو بار بنا به اقتضا به کارخانه می روم.

به هر حال این بخشی از فعالیت ماست و در حوزه های دیگر هم فعالیت می کنیم از جمله  در تولید کودهای شیمیایی هم کارخانه ای داریم .

نام شرکت چیست.

بهسان نوپا که در منطقه آزاد انزلی قرار دارد. من آنجا رییس هیات مدیره هستم. شرکت بسیار موفقی است و بازار خوبی دارد. در حال حاضر 23 برند محصول را به ثبت رسانده ایم . این شرکت ، تحقیقات وسیعی در خصوص کودهای نوترکیب انجام داده و چندین طرح تحقیقاتی در سطح دکتری با دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی داشته و به زودی به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته خواهد شد .

در چه حوزه دیگری کار می کنید؟

در حوزه فعالیتهای عمرانی هم فعال هستیم.

ما در سال 78 کارمان را با یک شرکت شروع کردیم ودر حال حاضر یک هلدینگ هستیم . معتقدیم که شرکت  باید از عرض و طول رشد کند . اگر همه انرژی و سرمایه گذاری در یک مسیر باشد احتمال آسیب پذیری آن بیشتر خواهد شد . به قول معروف ما همه تخم مرغها را در یک سبد نگذاشته ایم  .

بازار ساتراپ پلیمر را چگونه تعریف کرده اید؟

بازار ما نباید محدود به بازار داخلی باشد. بازار ما باید وسیع باشد. امروز متاسفانه مشکلاتی وجود دارد . همیشه که اینگونه نیست. چشم انداز فعالیت ما برای یکی دو سال آینده نیست. چشم انداز فعالیت ما برای یک دهه آینده است.

سال 2012 به بازدید از یک شرکت مالزیایی رفتم که تعداد زیادی کست فیلم داشت. می خواستم یکی از خطوط تولید آنها را بخرم. خیلی مردد  بودم که خط بزرگی به ظرفیت یک تن در ساعت را بخرم یا نه . یک خط ایتالیایی بود.

آنها به من گفتند سال 2002 که استارت کارمان را زدیم همین نگرانی را داشتیم. اولین دستگاهی که گذاشتیم گفتیم نکند نتوانیم ظرفیت آن را پر کنیم.

سال 2012 آنها 17 خط داشتند. ظرفیت تولید آنها ماهیانه 4 تا 5 هزار تن بود. یعنی در سال بین 50 تا 60 هزار تن.

از آنها سوال کردم محصولاتتان را در مالزی می فروشید؟

گفتند نه، به ژاپن می دهیم، تایلند، تایوان، یونان، سنگاپور. در مالزی هم محصولاتمان را عرضه می کنیم.

به من گفتند: شما در چهارراه دنیا قرار دارید . هم به آسیای میانه دسترسی دارید. هم به کشورهای اروپایی دسترسی دارید. هم آسیای جنوب شرقی. ضمن اینکه روی دریای اتیلن خوابیده اید. شما نباید کوچکترین نگرانی داشته باشید.

متاسفانه الان وضعیت سیاسی کشور باعث شده نتوانیم به بازارهای بیرونی دسترسی داشته باشیم ولی این بازارها تعطیل نشده است.

اگر فضا کمی تعدیل شود. اگر به قبل از حضور ترامپ برگردیم و با همان سرعت پیش می رفتیم من فکر می کنم با ده خط تولید هم نمی توانستیم جوابگوی نیازمندی های صادراتی باشیم.

ناامید نیستیم. البته من به شرایط صادراتی امروز نقد داریم . بنظرم صادر کننده در خلا رها شده و با کمترین حمایت توقع معجزه دارند . نه حمایت حقوقی ، نه حمایت مالی و بانکی . محدودیتهای ارزی و نبود مشوقهای صادراتی ،  عدم ثبات در تصمیم گیری مدیران وضع قواعد دست و پاگیر که منجر به تغییرات روزمره قیمت مواد اولیه و ارز میشود از جمله این موارد است . ظرف یک تولید کننده و تاجر مشخص است و متاسفانه از این ظرفیت و از مواهب خدادی بیشمار این مملکت به درستی استفاده نمیشود .

به نظر من در حال حاضر کسی در صادرات موفق است که به مصرف کننده نهایی دسترسی داشته باشد. (نه با تاجر) کسی هنرمند است که بتواند با مصرف کننده نهایی در آن طرف ارتباط برقرار کند. متاسفانه تجار داخلی و خارجی بواسطه عدم حمایت سندیکاها سهم قابل توجهی در شکستن قیمتها داشته اند .

ما در ساتراپ پلیمر زیر ساخت ها را فراهم کرده ایم. دپارتمانی در شرکت برای صادرات ایجاد شده است. کار این بخش توسعه بازارهای خارجی است. این بخش تاکنون دهها جلسه داشته و فکر می کنم بزودی قراردادهای آن نهایی شود.

به آینده خیلی امیدواریم.

بازار داخل هم بزرگ است؟

البته بازار داخل بزرگ است ولی به نسبت گذشته این بازار منقبض شده . در نظر داشته باشید اکنون بسیاری از بنگاهها تعطیل و یا  بعضا با بخشی از ظرفیت خود کار میکنند . اما ما نباید اندازه شرکت خود را بزرگتر کنیم؟ تورم هر سال افزایش پیدا می کند ولی نرخ سود افزایش نمی یابد. شما هزینه ها را کجا می توانید سرشکن کنید ؟ یکی از راهها افزایش ظرفیت تولید است . که ممکن است برای آن ، بازار 80 میلیونی آن کفایت نکند و لازم باشد  یا سبد تولید را متنوع کنید و یا به بازار های خارجی دسترسی داشته باشید .

اگر اندازه شرکت و ظرفیت تولید ثابت بماند و هزینه ها افزایش یابد و نتواند نرخ فروش خود را تعدیل کند (مثل وضعیت فعلی) شرکت از بین می رود. تنها راه ، افزایش ظرفیت و تنوع تولید است. در سال 98 ظرفیت تولید ما 170 درصد افزایش پیدا می کند.

یک برنامه طرح توسعه دیگر هم داریم. اگر این کار هم تا سال آینده انجام شود ، حتما ظرفیت تولیدمان 300 درصد رشد خواهد کرد.

ما برنامه های زیادی برای آینده داریم و سبد محصولاتمان بسیار وسیع تر از امروز خواهد شد.

برای مثال یکی از مشکلات کشاورزان مسمومیت خاک با پلاستیکهای مالچ است . کشاورز نیاز دارد برای دوره دوم کشت ،خاک پاک سازی بشود و برای جمع آوری پلاستیک مخصوصا اگر در اثر آفتاب تخریب شده باشد هزینه زیادی متحمل میشود و گاها این هزینه از خرید آن پلاستیک بیشتر است . اگر جمع آوری نکند امکان کشت وجود ندارد . خاک مسموم و شخم به سختی انجام میشود . تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر که پس از سه سال باعث بازگشت پلاستیک به چرخه طبیعت میشود در اینجا کارایی ندارد . ما به دنبال تولید فیلمی هستیم که در مدت کمتر از شش ماه به چرخه طبیعت بازگردد . نه تنها از بین برود بلکه باعث تقویت خاک شودو تبدیل به کود شود. در نظر داشته باشید ما نباید مانع فعالیت کشاورز شویم . ما باید در کنار مصرف کننده و تسهیل کننده فعالیت او و حافظ محیط زیست باشیم . این امکان پذیر است.

این یکی از محصولات راهبردی ما در آینده خواهد بود. بخش تحقیق و توسعه شرکت ساتراپ پلیمر به همان اندازه بخش اجرایی و ستادی پویا و فعال است.

الان فکر می کنم 80 درصد تولیداتتان در بخش کشاورزی استفاده می شود؟

خیر. حدود 20 درصد کشاورزی. 75 درصد صنعتی. 5 درصد خانگی.

البته هدف گذاری ما ایجاد بالانس در این سه حوزه است. با توجه به افزایش قابل ملاحظه ظرفیت تولید شرکت، در این سه حوزه به نسبت های دیگری خواهیم رسید.

در صنعت ، رقابت در آینده چشم گیر تر خواهد شد . هدف های آینده ما آن فضاهایی است که به محصولات جدید نیاز دارند. همچنین تولید محصول با تکنولوزی های نو نظیر نانو پلاستیک ها و ماشین آلات جدید .

رکود را قبول دارید؟

بله رکود شدیدی حاکم است و بازار متاسفانه کوچک شده و میزان خرید مشتریان به نسبت گذشته کمتر . اگر رکود نبود قرار نبود این قیمت ها را شاهد باشیم . مسلما در قیمت ها سهم دستمزد تولید کننده ناعادلانه است . متاسفانه در شرایط رکود بواسطه رقابت معکوس ، دستمزد تولید کننده کمتر و به تبع آن امکان پوشش دهی هزینه کمتر  میشود .

متاسفانه ما شاهد رکود سخت ، تورم شدید ، کاهش ارزش پول ملی و سردرگمی در بازار هستیم . امروز عموم واحدهای کوچک در تلاش برای امرار معاش هستند و درامدشان پاسخگوی توسعه نیست . اینها در آینده دیگر تولید کننده به حساب نمی آیند.

برخی می گویند آنها که کار نکرده اند با آنها که کار کرده اند فرقی نداشته اند ولی توجه نمی کنند که بازاریابی کار بسیار دشواری است. شما اگر بازاری را از دست بدهید فردا اگر بازار خوب شود به راحتی نمی توانید برگردید.دستگاه شما هم به مرور زمان از دور خارج می شود.

ماشین آلات نصب شده روی زمین ساتراپ پلیمر چقدر می ارزد؟

ماشین آلات خارجی نصب شده شرکت حدود  800 هزار دلار است و مابقی ماشین آلات ایرانی است.

همه دستگاه ها کار می کنند؟

 من توقع ندارم تک تک دستگاه های من کار کنند. نمی شود. ما متنوع کار می کنیم. سفارشی کار می کنیم. مهم این است که ساتراپ پلیمر یک شرکت فعال است و مرتب نیرو جذب می کند. همچنان توسعه می دهد و توسعه خواهد داد.

امروز سیاست ما این است که کمترین بدهی بانکی را داشته باشینم. مواد اولیه را نقد بخریم و نقد بفروشیم.

قدیمی های بازار کم کار نشده اند؟

ما یکسری تولیدکننده قدیمی داریم که در مقطعی فعالیت می کردند که رقابت به شکل امروز نبود. میزان سودآوریشان بیشتر بود و ریسک کمتری را تحمل می کردند. غالبا آنها در خود بازار تهران هم فروشگاه دارند. . این دسته ازتولیدکنندگان در جابجایی مواد هم سود خوبی داشتند. یعنی مواد شرکت های کوچک تر را هم تامین می کردند.الان که شکل عرضه ها در بورس تغییر کرده و شرکت ها می توانند از بورس خرید کنند و نظارت بر عرضه مواد بیشتر شده ، آن بازار جذابیت خود را از دست داده است. اقتصاد آنها به دلیل کاهش تقاضا تضعیف شده است. اینها طبیعتا منفعل می شوند.شکل بازاریابی امروز تغییر کرده. آنها عمدتا اقتصاد تک محصولی دارند. چند راهکار بیشتر ندارند مثلا بازار خود را وسیع کنند که البته سنی از آنها گذشته است و معمولا این کار را نمی کنند.

بزرگان بازار به شرطی کار می کنند که کار توجیه اقتصادی داشته باشد . چرا ؟ چون سودشان را قبلا کسب کرده اند . و البته با منطق اقتصادی هم منطبقه .

بعضی از آنها که فعالترند تغییراتی در کارشان ایجاد کرده اند مثلا آنها که فیلم کشاورزی تک لایه تولید می کردند امروز فیلم کشاورزی سه لایه تولید می کنند. اگر تا عرض 8 متر تولید می کردند امروز تا عرض بیش از بیست متر هم تولید دارند. البته این دسته به لطف تجربه و باراری که از گذشته داشته اند . موفق هستند .

 

آینده برای چه شرکت هایی است؟

آن قشری که اهل تحقیق و توسعه هستند، تشکیلات منسجم و سبد کالایی وسیعی دارند. آنها بسیار محدودند. اینها سرمایه گذاری بالایی کرده اند و شانس های آینده هستند.

در آینده هزینه های تولید به شکلی می شود که کوچک ترها و واحد هایهای خرد و شرکت هایی که اقتصاد تک محصولی دارند، خیلی قدرت مانور نخواهند داشت.

فرض می کنیم که از این دوران سخت کنونی گذر کردیم. بعد از این دوران تقاضایی که می رسد بسیار زیاد خواهد بود.

هم از نظر کمی و هم از منظر کیفیت . آن شرکت هایی که سرمایه گذاری کمی انجام داده اند ، نمی توانند تقاضا را پوشش دهند و حرفی برای گفتن داشته باشند .

از نظر من آینده برای کسانی است که دیروز سرمایه گذاری کرده اند به مفهوم توسعه طولی و امروز سبد تولیدیشان را وسیع میکنند به مفهوم توسعه عرضی .

کدام تشکل را در حال حاضر منسجم تر از بقیه می بینید؟

از نظر من انجمن ملی صنایع پلاستیک از بقیه تشکل ها موفق تر  و به روزتر است . مدیران دانش آموخته ، ارتباطات موثرتر و ارائه خدمات آموزشی از جمله محاسن این انجمن است .  اما بنظرم انجمن ملی باید زیر شاخه ایجاد کند. در این زیر شاخه ها صنایع مختلف را بگنجانند. مثلا صنعت تزریق ، فیلم ، کامپاندینگ ، مواد و ... و برای رفع جزئی ترین دغدغه های اعضا ، برنامه و یا مشاوره داشته باشد .م خصوصا برای کشف قیمت منصفانه و جلوگیری از دامپینگ برخی از تولید کننده ها ، کمک به صادرات اعضا از طریق برگزاری دوره های آموزشی ، توزیع رانت اطلاعاتی جهت بهره مندی همه اعضا مخصوصا در خصوص نیاز بازار و ...

اینجاست که انجمن ملی می تواند کارکرد واقعی خود را نشان دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top