یازدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست ۲ تا ۵ مهرماه برگزار شد تا به نوعی بزرگترین گردهمایی فعالان صنایع پلاستیک کشور در سال ۹۶ در تهران برپا شود.

 

 

 

 (تا کنون حدود ۵۰ فیلم از نمایشگاه ایران پلاست و سالن های برگزاری نمایشگاه داخل کانال پپنا قرار گرفته است

@ppnachannel یا

https://telegram.me/joinchat/BA_VeDud8unJlAX9Sg8UFg

تصاویر نمایشگاه نیز به مرور و طی هفته جاری در سایت پپنا منتشر می شود)

 

 

 

پایگاه خبری پپنا (www.ppna.ir): یازدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست ۲ تا ۵ مهرماه برگزار شد تا به نوعی بزرگترین گردهمایی فعالان صنایع پلاستیک کشور در سال ۹۶ در تهران برپا شود.

نمایشگاه ایران پلاست با سابقه ۱۵ ساله در سطح جهان نیز نمایشگاه شناخته شده ای به شمار می رود و کشورهای اروپایی و آسیایی به آن نگاه ویژه ای دارند.

درست است که شخص مدیر نمایشگاه ایران پلاست (حزین، زنوزی، جشنی، مقاره و خلج) در طول این سالها مرتبا تغییر کرده است اما با همه تندبادهای سیاسی داخل ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی همواره سکاندار این نمایشگاه بوده است.

ساختار شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم به نحوی ست که شخص محور نیست. مثلا رویکرد این شرکت دولتی طی سال های اخیر با وجود مدیران متعدد مثل نعمت زاده، ابراهیمی اصل، نجابت، نژادسلیم، بیات، شعری مقدم و شاهدایی دگرگون نشده است. (مدیرانی که در برگزاری ایران پلاست نقش داشته اند)

نگاه کنید در ۱۵ سال برگزاری ایران پلاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ۷ مدیرعامل داشته اما در سیاستگذاری های کلان این شرکت فراز و فرود چشمگیری نمی بینیم. در دوره احمدی نژاد که شرایط در همه بخش ها متفاوت بود فردی مثل نژاد سلیم مدیرعامل پتروشیمی شد که هم اکنون در دولت روحانی بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور را اداره می کند.

نتیجه اینکه بدنه کارشناسی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه تکان های شدید در ساختار این شرکت را نمی دهد.

 

آن طرف:

همواره در ۱۵ سال اخیر تشکل های صنایع پلاستیک مدعی بوده اند که می توانند ایران پلاست را مدیریت کنند. این ادعا از ۱۵ سال پیش زمانی که عیسی غریبی کلیبر در راس مهمترین تشکل آن دوره بود، وجود داشت تا امروز.

از نگاه بخشی از فعالان صنایع پایین دستی، برگزاری ایران پلاست حق فعالان صنایع پلاستیک است. علاقه شدید برخی از تشکل ها برای اداره ایران پلاست همواره تعارضاتی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی ایجاد کرده است.

یعنی موضوع برگزاری ایران پلاست و در واقع مدیریت آن همواره در طول این ۱۵ سال محل اختلاف بوده است.

حالا بیاییم بررسی کنیم تشکل های صنایع پلاستیک در عرض ۱۵ سال اخیر چه روندی را طی کرده اند، چه تغییرات مدیریتی در آنها به وجود آمده است.

همه حتی مدیران کنونی تشکل ها قبول دارند که این تغییرات بسیار زیاد بوده است.

چه تضمینی وجود دارد ۱۵ سال بعد همین ساختار فعلی در تشکل های صنایع پلاستیک وجود داشته باشد.  

اخبار رسیده از این حکایت دارد که برخی تشکل ها دنبال دور زدن پتروشیمی از یک مسیر جدید هستند تا مدیریت این نمایشگاه را با واسطه برعهده گیرند. این کار جز صرف انرژی و چند صباحی تیتر شدن سود دیگری برای فعالان صنایع پلاستیک ندارد.

 

 

شاید کسی تا کنون اصل مشکل را ریشه یابی نکرده اما واقعیت از یک تعارض ساختاری در حاکمیت نشات می گیرد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی متولی صنایع پایین دستی پتروشیمی نیست. متولی صنایع پایین دستی طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در واقع مجموعه وزارت نفت طبق قانون تکلیفی در قبال توسعه صنایع پلاستیک ندارد و هر آنچه در قبال این صنایع انجام می دهد از وظایف تعریف شده این مجموعه نیست. تعارض ساختاری موجود لااقل در بحث اداره نمایشگاه ایران پلاست باید در بخش حاکمیت حل شود.

هیچ اشکالی ندارد دولت زمامدار این نمایشگاه باشد. در ایران پلاست هم وزارت نفت و هم وزارت صنعت سهیم هستند. چنانچه شریعتمداری وزیر صنعت بر خود واجب دید از این نمایشگاه بازدید کند. چنانچه برخلاف رویه معمول در دوره گذشته دو وزیر به همراه معاون اول رییس جمهور این نمایشگاه را افتتاح کردند.

 

بهتر است شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای دوره آینده در سیاستگذاری نمایشگاه سهمی به وزارت صنعت دهد و تشکل ها خواسته های خود را از مسیر آن وزارتخانه مطرح کنند.

 

 

امسال در نمایشگاه چاینا پلاس یک موضوع بسیار جالب نگاه همه کسانی که از نمایشگاه بازدید می کردند را به سوی خود جلب کرد. در جای، جای نمایشگاه چه در تبلیغات اینترنتی، تبلیغات چاپی و بیلبوردها موضوع برگزاری چاینا پلاس ۲۰۱۸ در شانگهای مهمترین تبلیغ برگزار کننده نمایشگاه چاینا پلاس بود.

 اثری از ایران پلاست ۲۰۱۸ در ایران پلاست ۲۰۱۷ نبود. با اینکه اعلام شده نمایشگاه ایران پلاست سالانه شده است هیچ تاریخی برای دوره آینده اعلام نشد.

اتفاق خوبی که در دوره قبل افتاد این بود که خانم شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آخرین روزه نمایشگاه ۲۰۱۶ از پوستر نمایشگاه ۲۰۱۷ رونمایی کرد. (تاریخ نمایشگاه یکی دو روز تغییر کرد که به دلیل تقارن با عاشورا و تاسوعا بود)

امسال این اتفاق نیافتاد. نمایشگاهی با این وسعت و البته نمایشگاهی که به کلاس جهانی رسیده باید به این مسائل نگاه ویژه تری داشته باشد.

نگاه ویژه به این مسائل به همه مشارکت کنندگان پیام می دهد برگزارکننده برای دوره بعد برنامه دارد.

 

 

امسال بحث اطلاع رسانی نمایشگاه از کمبودهای نمایشگاه بود. یک هزار و یکصد شرکت در نمایشگاه حاضرند اما خبری از دستاوردهای آنان نیست. ۱۱۰۰ شرکت عدد قابل ملاحظه ای است. وجود این همه شرکت تحسین برانگیز است اما بهتر بود نگاه ویژه تری روی اطلاع رسانی نمایشگاه صورت می گرفت.

سایت نمایشگاه حدود ۲۰ اطلاعیه صادر و البته کمتر از 40 خبر منتشر کرد.

اطلاع رسانی نمایشگاه به اندازه بزرگی نمایشگاه ایران پلاست یازدهم نبود.

سال های گذشته بخش پرس سنتر بسیار فعال تر بود. برگزار کننده نمایشگاه باید با ایجاد موج های خبری انگیزه و رغبتی برای فعالان صنعتی برای حضور در نمایشگاه به وجود آورد. هر چند قبول داریم شرکت های ایرانی نیز در این موضوع بسیار کم تحرکند. یکصد و چند متر غرفه می گیرند اما هیچ پرزنتیشن عمومی جالب توجهی ندارند.

 

 

در مورد سالن های نمایشگاه

نمایشگاه های مهم پلاست در دنیا با حضور تولید کنندگان مواد اولیه و ماشین سازان برگزار می شود. در نمایشگاه های معتبر دنیا تولیدکنندگان صندلی، اسباب بازی و کلیه مصنوعات پلاستیکی... نیستند.

در ایران، از اولین دوره نمایشگاه ایران پلاست، تولید کنندگان محصولات نهایی در نمایشگاه حضور دارند و البته راضی هم هستند چرا که حضور آنها تداوم دارد.

گر چه کم کم همه متوجه می شوند جایگاه حضورشان در کدام نمایشگاه است.

ما نمایشگاه لوازم خانگی داریم، نمایشگاه آشپزخانه داریم، نمایشگاه بسته بندی داریم و ... بخشی از محصولاتی که در ایران پلاست نمایش داده می شود جایگاهی در این نمایشگاه ندارند.

شلوغ بودن سالن مواد اولیه و ماشین آلات نشان داد کم کم فضا به همین سمت می رود و این موضوع خوشحال کننده است.

اینکه نمایشگاه به پنج شنبه و جمعه نخورد و این همه بازدیدکننده متخصص داشت امتیاز بزرگی برای نمایشگاه است.

 

اما نکته که باید به آن پرداخت جانمایی غرفه هاست. به جای تولید کنندگان محصولات تمام شده بهتر بود تولید کنندگان مواد اولیه و مستربچ سازان به سالن های خلیج فارس و میلاد می آمدند.

وقتی ایران پلاست یک نمایشگاه تخصصی می شود که سهم تولید کنندگان ماشین آلات و مواد اولیه بیش از سایرین باشد. هیچ یک از مشارکت کنندگان خارجی مثلا پالت تولیدی خود را نمایش نمی داد. (یا ماشین ساز بودند یا تولید کننده مواد)

بهتر بود غرب نمایشگاه در اختیار ماشین سازان و تامین کنندگان مواد اولیه قرار می گرفت.

برای یک بازدید کننده متخصص این جانمایی زیبا تر است. بازدیدکننده محصولات پلاستیکی پخش کننده ها هستند. که طی سال های اخیر تحولاتی در پخش محصولات پلاستیکی به وجود آمده که این شیوه حضور را آن هم در ایران پلاست ناکارامد کرده است.

 

بحث ارزی – ریالی غرفه ها هم باید حل شود. در این موضوع البته برگزار کننده نقشی ندارد و فشار شرکت سهامی نمایشگاه ها بر روند امور تاثیر گذار است. این مشکل تا تبدیل به معضل نشده باید فکری به حال آن کرد. در نمایشگاه یازدهم حدود ۱۰ شرکت جریمه ارزی شدند. (در این خصوص بیشتر خواهیم گفت)

 

از برجسته ترین کمبودها گفتیم اما ناجوانمردانه است از زیبایی های نمایشگاه نگوییم. حضور بهترین شرکت های خارجی، مشارکت گسترده شرکت های داخلی، غرفه های زیبا، حضور قابل توجه بازدیدکنندگان، به حداقل رسیدن حواشی، تمرکز غرفه گذاران بر روی رقابت و ... جلوه های زیبای این نمایشگاه بود.

بیلبوردهای متعدد در بهترین نقاط شهر تهران، شهر را آماده برگزاری نمایشگاه کرد.

 

تیم رضا خلج (مدیر روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیر ایران پلاست) سطح توقع فعالان صنایع پلاستیک از این نمایشگاه را بالا برد. نمایشگاه، نمایشگاه خوبی بود.

به همه خسته نباشید می گوییم و امیدواریم این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.

در مجال دیگری ضعف های مشارکت کنندگان نمایشگاه را برمی شماریم.

خواهیم گفتم در بستر مناسبی که برگزارکننده نمایشگاه در دوره یازدهم به وجود آورد چرا برخی شرکت ها ناموفق نمایشگاه را به انتها رساندند. خواهیم گفت شیوه های سنتی فروش چه بر سر تولید در صنایع پلاستیک آورده و نگاه نو به این مهم بزرگترین چالش مشارکت کنندگان نمایشگاه ایران پلاست در دوره های آینده خواهد بود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top