ساعاتی دیگر نمایشگاه ایران پلاست آغاز می شود. ۲ تا ۵ مهرماه ۱۳۹۶ نبض صنعت پلاستیک ایران در تهران می تپد. بنا بر اعلام رسمی برگزار کننده در نمایشگاه ایران پلاست بیش از یک هزار و یکصد غرفه گذار دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند.

 

پایگاه خبری پپنا (www.ppna.ir): ساعاتی دیگر نمایشگاه ایران پلاست آغاز می شود. ۲ تا ۵ مهرماه ۱۳۹۶ نبض صنعت پلاستیک ایران در تهران می تپد. بنا بر اعلام رسمی برگزار کننده در نمایشگاه ایران پلاست بیش از یک هزار و یکصد غرفه گذار دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند.

سازندگان ماشین آلات، واردکنندگان ماشین آلات، تولید کنندگان مواد اولیه و مستربچ، واردکنندگان این بخش، طیف وسیعی از تولید کنندگان محصولات پلاستیکی و گروهی از شرکت های خدماتی فعال در حوزه صنایع پلاستیک محصولات خود را در مدت چهار روزه نمایشگاه رونمایی می کنند.

صنایع پلاستیک کشور در حالی به استقبال ایران پلاست می رود که به رغم فعالیت چشمگیر برخی واحدهای تولیدی، به واسطه رکود چندساله، جو پایدار و پر رونقی در این صنعت قابل مشاهده نیست.

بسیاری از واحدهای تولیدی با کمترین حد از میزان ظرفیت خود کار می کنند و بیشتر فعالیت فعالان صنایع پلاستیک فصلی شده است. یعنی در ماهایی که گذشت، اوج مصرف نوشیدنی ها بود و به تبع آن تولید کنندگان پریفرم، بطری، فروشندگان ماشین آلات این بخش و ... بازار بهتری داشتند. در این ایام ماه محرم کار تولید کنندگان ظروف یک بار مصرف سکه است و ...

برای بررسی چرایی رکود حاضر می توان به عوامل تنش زا در بازار توجه کرد.

طی چند سال اخیر نگاه همه صنعتگران و فعالان بازار دنبال اتفاقات سیاسی و بین المللی مرتبط با کشور بود.

ایران تحریم شد. برجام امضا شد، دلار بالا پایین شد، ترامپ آمد و ...

به نظر می رسد همه دریافته اند تکان های به ظاهر شدید در روابط بین الملل، حتی پایین آمدن شدید قیمت نفت (که منبع اصلی درآمد کشور است) تاثیر چندانی روی بازار ندارد. استخوان بندی بازار محکم و پر انعطاف شده است.

پس ایران پلاست امسال فارغ از این مسائل برگزار می شود، دیگر کسی نمی گوید وای نطق ترامپ در سازمان ملل نشاط بازار را گرفت. دلار را صعودی کرد و ... پس همین عامل روانی می تواند بخش وسیعی از رکود و خمودگی در بازار را از بین ببرد. ضمن اینکه با کاهش نرخ سود بانکی کمتر فعال صنعتی معطل چه شود های آینده می ماند.

 

در نمایشگاه ایران پلاست امسال میلیارد ها تومان صرف غرفه آرایی شده و این کار برای جذب مخاطب است. هیچ کس برای رضای خدا چند صد میلیون پول غرفه سازی نمی دهد، غرفه سازی می کنند تا دیده شوند، محصول خود را عرضه و به فروش برسانند.

۱۱۰۰ شرکت بی واسطه برای فروش بیشتر می جنگند. پس این فرصت، فرصت مغتنی ست تا گشایشی در بازار ایجاد شود.  

در واقع عوامل تنش زای بیرونی و روانی کاسته شده و عوامل درونی حول محور رقابت متحد شده اند. عملکرد فوق العاده برگزار کننده در محور قرار ندادن تشکل هایی که وزنی در برگزاری نمایشگاه ندارند از فاجعه ی دوره ی گذشته جلوگیری کرد.

 

شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار کننده ایران پلاست

برگزار کننده هر ۱۱ دوره نمایشگاه ایران پلاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است. شرکتی صد در صد دولتی که از بودجه عمومی کشور ارتزاق می کند.

امسال برگزار کننده نمایشگاه بسیار عاقلانه برخورد کرد. عوامل اصلی تنش در نمایشگاه را شناخت.

به دو انجمن برای واگذاری غرفه ها اعتماد کرد. انجمن ماشین سازان و انجمن مستربچ و کامپاند.

گرچه اصولا در هیچ کجای دنیا تشکل ها نقشی در واگذاری غرفه ندارند (چون این کار، کار تخصصی است) اما هر دو تشکل انجمن ماشین سازان و انجمن مستربچ در بحث واگذاری غرفه روسفید شدند. عملکرد هیات مدیره این دو تشکل به خصوص هرویک یاریجانیان و امید کوشکی قابل تحسین بود.

 

با همه این احوال همچنان ادبیات پوپولیستی بر زبان و افکار برخی از فعالان صنایع پلاستیک جاری است. اینکه با پول صنعتگران، پتروشیمی چنین و چنان می کند و ...

بیاییم فرض کنیم به جای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عباس آقا مدیر نمایشگاه ایران پلاست بود. آیا کسی پول غرفه و تجهیزات نمی داد؟ آیا کسی قانونی برای انضباط غرفه گذاران وضع نمی کرد. واقعیت این است که حرف هایی از این دست دیگر خریداری ندارد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی را دولتی اداره می کند که مردم انتخاب کرده اند. معلوم نیست چرا عده ای انقدر علاقه مندند با دولت گلاویز شوند. حقیقتا فحش دادن به دولت دیگر برای کسی بزرگی نمی آورد. گرچه نقد مستمر لازم و واجب است.

امروز برای پیشرفت کشور همه فهمیده اند که باید دست در دست هم داد.

اگر همه به ایران پلاست به چشم یک محرک اقتصادی نگاه کنند حتما بازار فراخ تر و بزرگتر خواهد شد و جمع بیشتری بر این بستر فعالیت خواهند کرد.

 

در این ساعات پایانی فشار زیادی روی ستاد اجرایی نمایشگاه است. به خصوص نسترن خلیلی که سبک خاصی هم در مدیریت دارد. مراجعه به ستاد اجرایی در این ساعات اوج می گیرد، بهتر است همه مراعات حال هم را بکنند. ستاد اجرایی هم در جریان باشد برخی شرکت ها ماه ها برای حضور در این نمایشگاه برنامه ریزی کرده اند و دوست دارند همه چیز آنگونه که آنها می خواهند پیش برود.

مدیران شرکت سپنتاس کیش هم در ستاد اجرایی حضور دارند گرچه بیشتر نقش تدارکاتچی را ایفا می کنند.

 

واقعیت این است که فارغ از اینکه هر اتفاقی در جریان برگزاری ۴ روزه نمایشگاه بیافتد عملکرد رضا خلج مدیر روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی خیلی معقولانه بوده است. شاید فقط او می توانست بعد از یک ایران پلاست پرتنش و پر از حرف و حدیث یک نمایش آرام و آرمانی از ایران پلاست ارائه دهد. نه اینکه ضعفی در برگزاری نمایشگاه نیست که هست اما همین که هدف هر مشارکت کننده ای امروز تصاحب سهم بیشتری از بازار است یعنی راه پیموده شده درست است.

 

امیدواریم نمایشگاه ایران پلاست برای همه ی مشارکت کنندگان در نمایشگاه و بازدید کنندگان پر از اتفاقات خوب و فروش های زیاد باشد. 

 

دیدگاه‌ها  

0 #1 قاسملوئیان 1396-07-02 02:12
با سلام ..به نظر بنده هیچ گونه تکانی در بازار ها ایجاد نخواهد شد ...تکان های اصلی در پتروشیمی هاست ..بهتر است نمایشگاه پتروشیمی پلاست داشتیم تا ایران پلاست...برخی شرکت ها در این نمایشگاهها تا شصت ..هفتاد میلیون تومان خرج میکنند...اما نمیتوانند از مشتری نمایشگاهی شش میلیون..سود بگیرند...تا زمانی که کیفیت قربانی قیمت است...وافراد نا کاربلد در این صنعت هستند..و خارج.نمیشوند اوضاع همین است..پلاستیک تخصص است نه ابمیوه گیری...بازار یاب پلاستیک وجود ندارد...بلکه ساخته میشود...با علافه...و زحمت..و بازار شناسی.پس تولید کننده.بیدارشو. با سپاس و احترام.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Go to top